SPORTSHOWROOM

adidas

Handball Spezial

Funkcionalni rokometni čevelj, ki je postal ikona ulične mode.

adidas Handball Spezial
© adidas

Športna dediščina

Rokomet je v Nemčiji priljubljen že od začetka 20. stoletja, ko so ga tam začeli igrati. Tudi v letih, ko je bila država razdeljena na Vzhod in Zahod, je bil ta šport na obeh straneh meje zelo priljubljen, na svetovnem rokometnem prvenstvu leta 1978 pa sta se obe ekipi potegovali za naslov. Na koncu je slavila Zahodna Nemčija, ki je v finalu za eno točko premagala Sovjetsko zvezo, njeni vzhodnonemški kolegi pa so premagali Dansko in zasedli tretje mesto. Ta uspeh je na igrišča pritegnil še več ljudi, leta 1982 pa naj bi tekmovanje gostila Zahodna Nemčija, zato je rokomet dosegel nove razsežnosti, kar je bil za nemško znamko športnih oblačil adidas pravi čas, da izdela čevelj posebej za ta šport. Izdelali so elegantno obutev, znano kot adidas Handball Spezial.

© adidas

Ustvarjen za okretnost in hitrost

Rokomet se odvija v hitrem tempu, saj morajo igralci izvajati nenadne izbruhe hitrosti, izvajati ostre reze in skakati po zraku, da bi napadli gol. Ker prevladujoča oblika igre poteka na pokritih igriščih, ki niso podobna košarkarskim, mora imeti vsak čevelj, izdelan za to igro, potreben oprijem, da podpira hitre in natančne gibe ter ščiti pred zdrsom in poškodbami. Adidasovi oblikovalci obutve konec 70. let so se tega dobro zavedali in izdelali obutev, ki je izpolnjevala stroge zahteve najboljših evropskih rokometnih ekip. Za njegovo ime so iz že tako obsežnega arhiva blagovne znamke prevzeli besedo Spezial, ki so jo za svoje športne modele uporabljali že v 60. letih prejšnjega stoletja.

© adidas

Oprijemljiv podplat

Temelj rokometnega modela Spezial je bil gumijasti podplat. Poleg tega, da je imel vzorec tekalne plasti, ki je zagotavljal odličen oprijem, je bil tanek in nizko ob tleh za dober občutek na igrišču, medtem ko je mehko blaženje pomagalo zaščititi stopalo pred udarci pri skokih in trdih korakih. Njegova vitka zgradba je ohranjala nizko težo, zgornji del pa je z uporabo plišastega semiša ob ojačanem zavihku na peti iz belega usnja dodal trpežen slog. Na to zadnjo značilnost je adidas uporabil svoj novi logotip Trefoil, ki je bil na čevljih te znamke uporabljen šele od leta 1976, uveljavljeni logotip s tremi črtami pa je zavzel svoje običajno mesto na vsaki strani.

© adidas

Evropska rast

Čeprav se morda po sodobnih standardih zdi tehnološko preprost, je bil Handball Spezial ob debiju leta 1979 visoko zmogljiv dvoranski športni čevelj, ki se je hitro razširil na igriščih po Evropi, zlasti v državah, kjer je bil rokomet najbolj priljubljen, kot so Danska, Švedska in Nemčija. Vendar pa je kmalu zatem model Spezial našel svoje mesto v drugem športnem okolju, tokrat kot čevelj za življenjski slog.

© adidas

Najljubši nogometni navijač

V sedemdesetih in osemdesetih letih so nogometni navijači potovali po Evropi, da bi si ogledali tekme domačih ekip v pokalu UEFA. Na celini so kupovali oblačila evropskih blagovnih znamk, ki v Združenem kraljestvu še niso bila na voljo, kar jim je omogočilo, da so po vrnitvi domov izstopali. Med najbolj priljubljenimi je bila znamka adidas, katere obutev je postala bistveni del priložnostne subkulture nogometnih teras v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Handball Spezial je bil pogosto izbran skupaj z drugimi klasičnimi modeli, kot sta Samba in Gazelle, ki so bili vsi na voljo v preprostih barvah, s katerimi je bilo mogoče izraziti podporo svoji ekipi, ko so se toni ujemali.

© adidas

Širjenje kulture

Veliko tistih, ki so nosili tuje blagovne znamke, je pripadalo mlajšim generacijam, ki so jih nosile v drugih kulturnih kontekstih. Tako se je Handball Spezial razširil na področja, kot sta podzemna glasbena scena acid house in naraščajoča kultura b-boy, ki je bila pred kratkim prinesena iz Združenih držav Amerike. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja so na plesiščih, nogometnih tribunah in mestnih ulicah Združenega kraljestva številne takšne osebe odkrile model Spezial. Čeprav je silhueta v naslednjih letih izginila v ozadje, so se je tisti, ki so bili zraven na začetku, po nekaj desetletjih, ko je bila ponovno oživljena, dobro spominjali.

© adidas

Gary Aspden

Eden od ljudi, ki je bil v tem obdobju velik oboževalec obutve adidas, je bil Gary Aspden. Ker je odraščal v majhnem tržnem mestu Darwen v Lancashiru, severno od Manchestra, je obutev, kot je Handball Spezial, spoznal prek nogometa in glasbe. Sčasoma je to zanimanje pripeljalo do zaposlitve, saj se je Aspden leta 1999 zaposlil pri adidasu. Delal je v marketinškem oddelku za zabavo te blagovne znamke in zaslovel kot odličen sodelavec, njegova prizadevanja pa so pripomogla k temu, da je adidas povezal s številnimi zvezdniškimi partnerji. Po skoraj desetletju je Aspden ustanovil svoje podjetje, vendar je še naprej sodeloval z adidasom kot svetovalec za blagovne znamke. V tej vlogi je pomagal povečati prepoznavnost kolekcije Originals, sodeloval pa je tudi pri organizaciji vrste posebnih dogodkov ob olimpijskih igrah v Londonu leta 2012, ki so bili zelo uspešni. Na podlagi tega je leta 2013 začel povsem nov projekt, ki bi oživil ime Spezial, kar je privedlo do ponovne predstavitve in vrnitve veljave rokometnega čevlja iz 70. let prejšnjega stoletja.

Obsežna zbirka in zanimiva zamisel

Med delom za adidas je Aspden opazil, kako so čevlji te blagovne znamke presegli svoje športne začetke in se povezali z drugimi vidiki kulture. Začel je zbirati adidasove superge in si ustvaril impresivno zbirko običajnih in redkih barvnih različic. Sčasoma je postal znan po svoji zbirki in včasih so ga prosili, da določene pare posodi na dogodke o kulturi športnih copat. Vendar je menil, da so te predstavitve sicer zanimive, vendar preširoke, da bi povedale celotno zgodbo, ki se skriva za modeli. Navdihnjen s tem se je Aspden odločil, da bo pripravil lastno razstavo superg s poudarkom na eni blagovni znamki: adidas. Obrnil se je na drugega adidasovega svetovalca, Mika Chetcutija, da bi izvedel njegovo mnenje, in s Chetcutijevim blagoslovom začel načrtovati ambiciozen dogodek. Za pomoč pri pripravi je Aspden angažiral nadarjenega fotografa Leeja Stanleyja in grafičnega oblikovalca Garyja Watsona, ki je tudi sam odkril adidas, ko je kot mlad nogometni navdušenec potoval po Evropi. Skupaj so se lotili pripovedovanja zgodbe o rokometnih copatih Spezial in drugih klasičnih copatih te blagovne znamke.

© adidas

Povezave z znanimi osebnostmi

Če bi se osredotočili posebej na adidas, bi Aspdenu omogočili, da se poglobi v zgodovino nemškega podjetja in ljudem omogoči pravi vpogled v njegov ustvarjalni vpliv na trende športnih oblačil in življenjskega sloga, zlasti na severozahodu Anglije. Potem ko je Aspden zbral več sto parov iz svoje zbirke, se je obrnil na nekatere navdušence nad supergami, s katerimi je navezal stike v svoji karieri, med drugim na legendarnega pevca skupine Stone Roses Iana Browna in britpop zvezdo Noela Gallagherja, in jih prosil za nekatere najbolj edinstvene barve in modele, od katerih so mnogi postali ključni del razstave.

© adidas

Pronicljiva razstava

Aspdenova razstava z naslovom "adidas SPEZIAL: Nepopolna zgodovina adidasa z vidika oboževalca" je ob odprtju v londonski galeriji Hoxton julija 2013 vsebovala več kot 600 parov superg, poleg redkih zbirateljskih predmetov in drugih spominkov znamke. Med njimi so bili modeli iz šestdesetih let prejšnjega stoletja z malo znanimi silhuetami, enkratnimi modeli in izdajami, ki so jih podpisali znani oboževalci, kot so Naomi Campbell, Eminem in Darryl McDaniels iz skupine Run DMC, ki je v osemdesetih letih prejšnjega stoletja med hip hop skupnostjo pomagal popularizirati adidasove superge. Pomembno je, da so vsi čevlji na razstavi prišli od oboževalcev, saj adidas ni podaril niti enega. Zato je bila razstava pravi praznik navdušencev nad supergami in njihove strasti do dediščinskih silhuet. Znani adidasovi zbiratelji iz sveta mode, kot sta Jeremy Scott in Yohji Yamamoto, so dogodku posodili tudi osebne anekdote, kar je tistim, ki so imeli srečo, da so se dogodka udeležili, omogočilo še posebej bogato izkušnjo. S tem je Aspden lahko pokazal, kako adidas z oblikovanjem obutve, kot je Handball Spezial, s pristnim športnim namenom učinkovito povezuje ljudi iz različnih okolij prek skupne ljubezni do športa, glasbe in mode.

Projekt SPZL

Čeprav razstava ni bila posebej namenjena športnemu copatu Handball Spezial, je ponovno opozorila na njegovo ime, ki za Aspdena pooseblja najboljše iz blagovne znamke adidas. Po razstavi v galeriji Hoxton se je beseda Spezial vrnila na vrh adidasovega besednjaka, saj je Aspden prevzel vodenje novega projekta adidas SPZL. V naslednjih 10 letih je bilo pod imenom SPZL izdelanih na desetine superg, ki so bile vzete iz obsežnega kataloga znamke. Aspden je s svojim strokovnim znanjem izbral dediščinske modele iz različnih zgodovinskih obdobij in jih predstavil novi generaciji ljubiteljev superg v prepričljivem praznovanju adidasove zapuščine.

© adidas

Popoln trenutek

Ko je bilo njegovo ime spet v ospredju, se je adidas odločil vrniti silhueto Handball Spezial in v letih 2018 in 2019 izdal številne nove barvne različice. Kot del izjemno priljubljene linije Originals je doživela nekaj uspeha, vendar je zares zaživela šele v letu 2020. V začetku desetletja sta zaradi epskih sodelovanj in viralnih trenutkov Samba in Gazelle postali pogost pojav na mestnih ulicah po vsem svetu, do leta 2023 pa so bili navdušenci nad supergami pripravljeni na novo silhueto, kar je predstavljalo idealen trenutek za adidas Handball Spezial. Leta 2023 so igralko Gal Gadot na ulicah New Yorka upodobili v temno mornarskem paru, čevelj pa se je začel širiti tudi po drugih modno osveščenih mestih, kot je Pariz. Nato se je spomladi leta 2024 pojavil na družbenih omrežjih vplivnih modnih poznavalcev, kot je bila Molly-Mae Hague, ki je na izletu v Londonu nosila očarljiv rjav par, ki je bil naslednji dan hitro razprodan v številnih trgovinah. Medtem je bil Gary Aspden zaposlen s širjenjem imena Spezial daleč naokoli, saj je pripravil še eno razstavo z naslovom DECADE, ki je obeležila deset let projekta SPZL.

© adidas

Modna sodelovanja

Zahvaljujoč takšnim pomembnim kulturnim trenutkom se je rokometni model Spezial trdno vrnil med adidasove najbolj priljubljene silhuete in bil izbran kot predloga za sodelovanje z elegantnimi modnimi blagovnimi znamkami, kot sta okoljsko ozaveščena Sporty & Rich in znamka življenjskega sloga Ronnieja Fiega, Kith. Vsestranska, minimalistična zunanja stran čevlja je bila odlično platno za te mojstre sloga in medtem ko je Kithovo izdajo opredeljeval eleganten usnjen zgornji del, je Sporty & Rich izdelal komplet štirih superg, prevlečenih v tradicionalni semiš s klasičnimi retro toni in belimi logotipi treh črt na bokih. Te elegantne sodelovalne različice rokometnih copat Spezial je spremljalo več deset barvnih različic za splošno izdajo z elementi, ki povečujejo udobje, kot je gobasti podplat Ortholite, priljubljenost silhuete pa je ponovno dosegla velike višave.

© adidas

Ikona športa in mode

Po več kot 40 letih zgodovine je rokometni model Spezial postal eden najbolj priljubljenih med vsemi dediščinskimi supergami te blagovne znamke. Tako kot mnoge podobne je bil tudi začetni uspeh čevlja zasnovan na njegovi praktični športni funkciji, medtem ko je njegov poznejši razcvet temeljil na brezčasni estetiki, zaradi katere se je vrnil kot prefinjen modni kos v 21. stoletju. Danes je Spezial še vedno udobna izbira za priložnostne dvoranske športe, vendar je zaradi svojega prepričljivega vintage sloga postal izjemna ikona sodobne streetwear kulture.

Read more

SPORTSHOWROOM uporablja piškotke. O naši politiki piškotkov.

Nadaljuj

Izberi svojo državo

Evropi

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

srednji vzhod