SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Kulturno vplivni športni copati, ki temeljijo na nenehnem izumljanju.

adidas Samba
© adidas

Inovativen nogometni čevelj

Leta 1949 je čevljar po imenu Adolf Dassler dokončal prelomni novi nogometni čevelj. Njegov podplat je bil izdelan tako, da je zagotavljal oprijem v poledenelih razmerah, česar takrat ni zmogel noben drug čevelj, in ga je začel preizkušati v rodni Nemčiji. Zasnova se je dobro obnesla, zato je bila uvedena v proizvodnjo. Imenoval se je adidas Samba. V naslednjih sedmih desetletjih je ta iznajdljivi čevelj postal kulturni fenomen, ki so ga nosili zvezdniki, športne zvezde in skoraj vsi drugi na svetu.

© adidas

Iznajdljivi oblikovalec

Adolf Dassler je bil več kot le čevljar, bil je izumitelj. Oblikovanje obutve je bilo zanj bolj hobi kot delo, v dvajsetih in tridesetih letih prejšnjega stoletja pa je svoje znanje razvijal z eksperimentiranjem z različnimi materiali in metodami za izdelavo funkcionalne obutve. Posebej spreten je bil pri ustvarjanju športne obutve, kar dokazujejo čevlji, ki jih je izdelal za Jesseja Owensa pred njegovim večkratnim nastopom na olimpijskih igrah leta 1936 v Berlinu. Owens je z Dasslerjevimi ročno izdelanimi bodali na nogah osvojil štiri zlate medalje in s tem zaslovel tako sam kot oblikovalec njegovih čevljev.

Vzpostavitev blagovne znamke

Nekaj več kot deset let pozneje, leta 1949, je Dassler ustanovil podjetje adidas, potem ko se je odcepil od obutvenega podjetja, ki ga je od leta 1924 vodil skupaj z bratom Rudolfom. Adolf je začel samostojno delati na projektih, s katerimi bi se njegovi modeli razlikovali od modelov njegovega brata, ki je prav tako ustanovil svoje podjetje za obutev. Eden od teh je bil nogometni čevelj z zgornjim delom iz črnega kengurujskega usnja, gumijastim podplatom in novim logotipom znamke, ki so ga sestavljale tri poševne črte z nazobčanimi robovi. Izdelan je bil za poseben namen: oprijemanje trdih, z ledom prekritih igrišč. Trije priseski, vgrajeni v podplat, so omogočili, da se je čevelj bolje oprijel spolzke podlage kot katerikoli drug čevelj tistega časa, njegova učinkovitost pa se je kmalu pokazala, ko ga je preizkusilo ASV Herzogenaurach - lokalno nogometno moštvo, povezano z blagovno znamko adidas.

© adidas

Iskanje imena

Do leta 1950 je Dassler izpopolnil oprijemljiv čevelj, vendar mu še ni našel imena. Po tekmi, na kateri se je specializirani podplat zares izkazal, saj je igralcem pomagal ohranjati oprijem in stabilnost kljub mrzlim razmeram, se mu je porodila ideja, da bi ga poimenoval Samba. Ne le, da je to spominjalo na dinamično gibanje in spretnosti, povezane z živahno brazilsko plesno obliko, ampak je ustrezalo tudi lokaciji letošnjega svetovnega prvenstva v nogometu, prvega, ki je potekalo v tej državi. Na žalost je toplo vreme, ki se je pričakovalo na turnirju, saj naj bi se temperatura gibala okoli 20 °C in več, pomenilo, da njegova zasnova podplata ne bo potrebna. Kljub temu je ime čevlja učinkovito povezalo z globalnim tekmovanjem, zato je v naslednjih letih postal priljubljen med nogometaši, zlasti v Združenem kraljestvu in Evropi.

© adidas

Pridobivanje znanja

Čevelj adidas Samba je pripomogel k večji prepoznavnosti podjetja v njegovih prvih letih, vendar je Adolf Dassler z nogometno reprezentanco Zahodne Nemčije pritegnil največ pozornosti k blagovni znamki. Ko se je vživel v trenerja Seppa Herbergerja, je potoval z ekipo med tekmami in spoznaval potrebe igralcev, da bi jim lahko zagotovil najboljšo obutev za ta šport. Skupaj s Herbergerjem je spremljal tekme, igralci pa so se z njim posvetovali ob strani, ko so imeli težave s čevlji, da jih je lahko prilagodil na kraju samem. V tem času je Dassler pridobil neprecenljivo znanje, ki je bilo podlaga za posodobljen nogometni model z vijačnimi čepi, ki jih je bilo mogoče zamenjati glede na razmere na posamezni tekmi.

© adidas

Čudež v Bernu

Leta 1954 je Dasslerjev model pomagal zahodnonemški ekipi do znamenite zmage na svetovnem prvenstvu, znane kot Čudež v Bernu. Ker zahodnonemška reprezentanca ni imela pravice nastopa na turnirju leta 1950, se je obupno trudila, da bi se izkazala na naslednjem turnirju, ki je potekal v sosednji Švici. Po preboju skupinskega dela je v četrtfinalu premagala Jugoslavijo, v polfinalu pa s 6:1 odpravila Avstrijo in se v finalu pomerila s favorizirano Madžarsko. Zlato moštvo je bilo znano pod imenom "The Golden Team", saj je bilo v 32 tekmah neporaženo in je v prvem krogu tekmovanja zlahka premagalo Zahodno Nemčijo z 8:3, čeprav je igralo proti rezervni ekipi. Na dan finala je začelo deževati, zato je bilo igrišče mokro in blatno. To niso bili le idealni pogoji za slog igre kapetana Fritza Walterja, ampak tudi za Dasslerjeve zamenljive žoge, ki so nemški ekipi zagotovile veliko prednost, saj so se lahko prilagodile težkim razmeram. Kljub temu da je bila Zahodna Nemčija sestavljena iz amaterjev in ni upala na zmago, je zmagala, premagala Madžare s 3:2, s čimer je dosegla enega največjih preobratov v zgodovini svetovnega prvenstva in osvojila prvi pokal Julesa Rimetta.

Funkcionalne posodobitve

Podjetje Adolfa Dasslerja je bilo v naslednjih letih deležno resne pozornosti, saj je vse več profesionalnih nogometašev začelo nositi njegove čevlje. To je pripomoglo k temu, da je Samba ostala priljubljena tudi v naslednjih desetletjih, saj se je Dassler vedno znova vračal k modelu, ki ga je vedno znova preoblikoval, vsakič znova izboljšal njegove zmogljivostne sposobnosti in ga s tem popeljal na izjemno potovanje. V zgodnjih šestdesetih letih prejšnjega stoletja je čevelj dobil nižji profil, črte logotipa na stranski steni pa so se razširile, zaradi česar je postal simbol blagovne znamke podjetja bolj viden. Nizko izrezan ovratnik je bil ponovno predelan leta 1972, ko je bil oblikovan v izrazitejšo krivuljo, ki se je premikala z obliko gležnja. Prenovljeni so bili tudi podolgovati jezik, ki je bil skrajšan, da je postal bolj kompakten, podplat, ki je zagotavljal večjo oporo po celotni dolžini stopala, in podplat, katerega razdelitev na tri različne cone je uporabniku zagotavljala večsmerni oprijem in s tem večjo okretnost med igro. Pravzaprav je bila ta različica zaradi bolj ravnega podplata in lažje konstrukcije idealna za nov šport, znan kot futsal, ki je v tistem času zajel celinsko Evropo.

© adidas

Idealen čevelj za futsal

Futsal je nastal v Urugvaju v tridesetih letih prejšnjega stoletja, kjer ga je razvil učitelj Juan Carlos Ceriani. Želel je narediti nogomet bolj dostopen, zlasti za člane lokalne organizacije YMCA, zato je zasnoval dvoransko različico, ki je v veliki meri temeljila na pravilih tradicionalne igre, vendar je vključevala tudi pravila košarke, vaterpola in rokometa, da bi ustrezala krajšim tekmam in ekipam s petimi igralci. Čeprav je bila prvotno zasnovana za igranje na košarkarskem igrišču, se je izkazalo, da so za ta šport primerni tudi številni drugi notranji prostori, kar je olajšalo organizacijo, saj je bilo mogoče igre organizirati na več različnih lokacijah ne glede na vremenske razmere. Šport je hitro pridobil na priljubljenosti v južnoameriških državah, ki ljubijo nogomet, v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja pa se je prek priseljencev, ki so se naselili v Španiji in na Portugalskem, razširil tudi v zahodno Evropo. Ko se je futsal preselil v druge evropske države, se je njegova zgodovina prepletla z zgodovino modela adidas Samba, ki je zaradi oprijemljivega podplata in lahkega, reaktivnega občutka idealno ustrezal hitremu tempu igre. Njen nizkoprofilni usnjeni prst, zdaj z značilnim prekrivanjem v obliki črke T, je uporabniku omogočal tudi doseganje visoke ravni tesnega nadzora nad žogo, kar je omogočalo dribljanje in manevriranje v tesnih prostorih ter nagrajevalo tehnične spretnosti posameznega igralca. Takrat noben drug čevelj ni podpiral igralcev futsala na različnih notranjih površinah, zato je bil za mnoge prva izbira vse do devetdesetih let prejšnjega stoletja, ko so druge blagovne znamke začele izdelovati obutev posebej za ta šport.

© adidas

Postal je športni copat za življenjski slog

Približno v istem času, ko se je Samba uveljavila na evropskih igriščih za futsal, se je začel njen izjemen prehod iz funkcionalnega nogometnega čevlja v modni čevelj za življenjski slog. To počasno spremembo so sprožili tako imenovani "Casuals", ki so jih v poznih 70. in 80. letih prejšnjega stoletja redno videvali na terasah angleških nogometnih klubov. Člani te subkulture so si pred tekmo nadeli značilne "clobberje" - dizajnerska oblačila evropskih znamk, kot so adidas, Lacoste in Fila, ki so si jih nabrali med spremljanjem svojih ekip med tekmami v evropskem pokalu in pokalu UEFA. Z izbiro edinstvenih oblačil so želeli izgledati bolje kot konkurenčne skupine navijačev, priljubljena izbira pa so bili adidasovi čevlji. Ko se je slog razširil v širšo družbo, je bilo sambo mogoče videti na ulicah mest, kot sta Liverpool in London, v katerih so delovale nekatere najuspešnejše evropske ekipe tistega časa.

© adidas

Najljubši britpop

Medtem ko je bila priložnostna subkultura delno odgovorna za vzpon adidasa v Združenem kraljestvu v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, je bil glasbeni vpliv tisti, ki je ohranil njegovo pomembnost v naslednjem desetletju, ko je deželo zajel britpop. Ta svetla in privlačna glasba, ki je bila značilno britansko kulturno gibanje, je sredi 90. let prevladovala v državi, vodilni pa sta bili konkurenčni skupini Oasis in Blur. Ker sta izhajala iz istega delavskega razreda kot skupina Casuals, so uporniška brata Gallagher na odru pogosto videvali v adidasovih čevljih, kot je Samba, in ta model se je hitro začel povezovati z britpopom, zaradi česar je postal priljubljen med ljubitelji te zvrsti.

© adidas

Hip hop in drsalna skupnost

Medtem je v Združenih državah Samba postala priljubljena tudi zaradi drugačne vrste glasbe: hip hopa. Sredi 80. let je skupina Run-DMC veljala za eno najboljših skupin v državi, ki je na koncerte pogosto prihajala z adidasovimi supergami na nogah. Čeprav so jim bile najljubše superge Superstar, je skupina s pesmijo My Adidas iz leta 1986 blagovno znamko predstavila bolj globalnemu občinstvu, še posebej zato, ker je privedla do prelomne pogodbe o podpori med njima. S tem partnerstvom je Samba sčasoma našla pot v svet rolkanja, saj se je kultura hip hopa v osemdesetih in devetdesetih letih prepletla z uporniškim športom. Tako kot nogometaši tudi rolkarji potrebujejo odličen oprijem in reaktiven občutek pod nogami, da lahko učinkovito nadzorujejo desko, zato je Samba odličen čevelj za rolkanje. Želeli so tudi določen slog, ki bi se ujemal z življenjskim slogom skejterjev, kar jim je omogočila podpora skupine Run-DMC. Čeprav je bila drsalna različica Sambe izdana šele leta 2017, ko je izšla Samba ADV, je adidas leta 2006 ustvaril model, znan kot Busenitz, ki je bil posebej namenjen drsalcem. Poimenovan je bil po ameriškem deskarju Dennisu Busenitzu, ki je bil vidna osebnost tega športa v poznih devetdesetih in pozneje, in je bil v nasprotju s takratnim trendom vulkaniziranih čevljev za rolkanje, saj je temeljil na modelu Samba, ki je imel trpežnejši podplat, ki je zagotavljal podporo tistim, ki so želeli rolkati in izvajati trike z močnejšimi učinki, kot je na primer rolkanje velikih stopnic ali brušenje railov ob velikih padcih.

© adidas

Vrnitev v mainstream

Do leta 2000 je adidas Samba že opravila epsko potovanje skozi nešteto kultur in športov, celo pot na velika platna, ko je Ewan McGregor nosil bordo Sambo Super v filmu Trainspotting iz leta 1996, vendar se njena zgodba s tem ni končala. Po nekaj letih zatišja se je silhueta vrnila leta 2010, ko jo je adidas vrnil k nogometnim koreninam s paketom Samba Super Battle Pack, ki je bil izdan leta 2014 ob praznovanju svetovnega prvenstva, ki se je prvič po letu 1950 vrnilo v Brazilijo. Istega leta je znamka počastila silhueto tako, da jo je uporabila kot osnovo za prvi pleteni nogometni čevelj: Samba Primeknit. Slavne osebnosti, kot je Kate Moss, so ga kmalu spet začele nositi kot modni kos in postal je priljubljen član linije adidas Originals, ki počasti dediščino silhuet znamke. Tudi po toliko letih je Samba zaradi svoje minimalistične estetike ostala vsestranski čevelj, ki se je lahko ujemal s številnimi slogi, njena globoka zgodovina pa je očarala vse, ki se zanimajo za kulturo športnih copat. Ponudba barvnih različic se je začela širiti, v njem pa je bilo upodobljenih še več zvezdnikov, med njimi A$AP Rocky, Frank Ocean in Jonah Hill. Medtem je adidas sodeloval s športnimi, uličnimi in lifestyle blagovnimi znamkami, kot sta Oyster Holdings in Fiorucci, da bi ustvaril domiselne nove različice klasičnega čevlja.

© adidas

Vplivno partnerstvo

Prav zaradi takšnih sodelovanj se je adidas Samba v začetku leta 2020 močno uveljavila v svetu mode in kmalu je postala pravi svetovni fenomen. Katalizator njenega meteorskega vzpona je bila kolekcija, ustvarjena z angleško modno oblikovalko Grace Wales Bonner in njeno luksuzno blagovno znamko z lastnim imenom. Bonnerjeve elegantne adidasove superge so bile navdihnjene z njeno britansko-jamajsko dediščino in so uspešno združile športno retro estetiko Sambe z elementi visoke mode s kombinacijo zapletenih šivov in klasičnih elementov, kot je pregibni jezik, ki se je pojavil na prejšnjih različicah čevlja. Osupljivo sodelovanje Walesa Bonnerja traja že več let in zdi se, da je vsaka nova barva bolj iskana od prejšnjih, kar zagotavlja, da Samba ostaja priljubljena modna izbira med mlajšimi generacijami.

© adidas

Široka paleta modelov

Po prvih Sambah Wales Bonner so se v silhueto želeli vključiti vsi, od skejterja Jasona Dilla do glasbenega producenta Pharrella WIlliamsa, kanadskega oblikovalskega studia JJJJound, luksuznega proizvajalca vintage oblačil Sporty & Rich in celo nogometnega kluba Ajax, pri čemer je zadnji sodeloval z družino Boba Marleyja, da bi se poklonil legendi reggaeja. Hkrati je adidas še dodatno razširil ponudbo Sambe z izborom alternativnih modelov. Poleg modela Samba OG, ki je ohranil priljubljeni vsakdanji videz, in modela za drsanje ADV sta bila na voljo še model Velosamba, optimiziran za kolesarjenje, in model Classic, ki je bil zaradi dolgega prepognjenega jezika, lahke konstrukcije in podplatov iz EVA bolj prilagojen za futsal. Obsežnejši in bolj ulični model Samba Super je ostal del kolekcije, pridružili pa so se mu še Samba RM, katerega podplat je vseboval tehnologijo adidas BOOST, da je bil mehkejši in bolj odziven, ter ekskluzivni ženski modeli, kot je Sambarose, ki je imel podplat s platformo.

© adidas

Sodobni trendi

Samba je bila kar naenkrat športni copat za življenjski slog. Modne ikone, kot so Bella Hadid, Kendall Jenner in Kaia Gerber, so ga vključile v naraščajoči trend "estetike čistih deklet", saj so se v njem fotografirale v javnosti in se z njim pojavljale na svojih računih na družbenih omrežjih. Zaradi tega je Samba postala obvezen del opreme njihovih sledilcev in številnih drugih mladih, športna dediščina pa je čevlju prinesla še večjo prepoznavnost na družbenih omrežjih, kjer je bil nepogrešljiv del sloga "blokecore". Ta se je pojavil v času pred svetovnim prvenstvom leta 2022 in je bil na nek način povratek k priložnostni subkulturi in adidasovi nogometni zgodovini, saj je Sambo kombiniral s starimi replikami nogometnih majic in dresi Levi's. Za razliko od prejšnjih nogometnih gibanj pa je bilo to globalno, zaradi česar je bila Samba vseprisotna v mestih po vsem svetu. Z modelom, ki je z vseh strani prodrl na platforme družbenih medijev, je bilo leto 2023 njegovo največje leto do zdaj, zlasti po tem, ko je Wales Bonner novembra napovedal novo izdajo ponyskina, ki je pokazala, kako pomemben vpliv je imelo sodelovanje na razcvet Sambe.

© adidas

Nadaljnji uspeh

Neverjeten vzpon modela adidas Samba tudi leta 2024 ni kazal znakov upočasnitve, tudi po tem, ko je predsednik vlade Združenega kraljestva Riši Sunak zagrozil, da bo uničil njegovo verodostojnost, če ga bo nosil v zdaj že zloglasnem intervjuju. Superge so se še naprej pojavljale po vseh družbenih omrežjih, vplivneži in modne znamke pa so pisali cele članke o tem, kako stilirati to ikonično silhueto. Adidas je počastil široko paleto različic Sambe in po sodelovanju z ameriškim podjetjem za visokokakovostna oblačila Adsum konec leta 2023 vrnil Sambo Millenium iz leta 2009, hkrati pa je razširil svoja partnerstva na področju skejtanja s sodelovanjem s perspektivnim skejterjem Kaderjem Syllo. Znamka je nato ponovno povečala svojo modno privlačnost, ko se je povezala s trgovcem z več blagovnimi znamkami Dover Street Market in izkoristila svoje nogometne povezave z ustvarjanjem serije barv z ambasadorjem znamke Lionelom Messijem.

© adidas

Mojster sprememb

Kljub svoji starosti je adidas Samba ohranila svoj uspeh v več kot 70-letni zgodovini, v sodobno dobo pa je prišla kot ena izmed najbolj priljubljenih športnih copat leta 2020. Njena neverjetna zgodba jo je vodila od zaledenelih igrišč evropske zime do igrišč za futsal v 70. letih in nogometnih tribun v 80. letih, prek rolkarske in britpop scene v 90. letih, vse do kulture slavnih v letih 2010 in nenehno spreminjajočih se modnih trendov v letih 2020. Samba zaradi svoje čiste estetike, vsestranskega oblikovanja in starinske športne privlačnosti še vedno privablja nove oboževalce, vendar je izjemna sposobnost te silhuete, da se spreminja s časom, njena najmočnejša lastnost, ki ji bo zagotovila uspeh ne glede na to, v katero smer se bo modni svet razvijal.

Read more

SPORTSHOWROOM uporablja piškotke. O naši politiki piškotkov.

Nadaljuj

Izberi svojo državo

Evropi

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

srednji vzhod