SPORTSHOWROOM

Nike

Cortez

Brezčasna klasika Billa Bowermana.

Nike Cortez
© Nike

Revolucionarni tekaški čevelj

Ko sta Bill Bowerman in Phil Knight leta 1964 ustanovila podjetje Blue Ribbon Sports, sta bila v imenu japonske športne znamke Onitsuka Tiger zadolžena za distribucijo čevljev v ZDA. Čeprav podjetje takrat še ni imelo lastnih ustvarjalnih rezultatov, je Bowerman, ki je bil tudi atletski trener na univerzi Oregon, že vrsto let prilagajal športno obutev, da bi svojim učencem pomagal doseči boljše rezultate, zato se mu je zdelo naravno, da je leta 1966 oblikoval model za podjetje Onitsuka. Na podlagi svojih trenerskih izkušenj je izdelal model TG-24 - revolucionarni tekaški copat, ki je postal temelj blagovne znamke Nike. Več kot pol stoletja pozneje ta skromni dizajn nosi novo ime: Nike Cortez, saj ostaja ena najbolj priljubljenih in trajnih silhuet te blagovne znamke.

© Nike

Raznoliki navdihi

Čeprav Bowerman pred modelom TG-24 ni nikoli profesionalno oblikoval tekaškega copata, so njegove dolgoletne izkušnje v atletiki in čas, ki ga je preživel doma, ko se je ukvarjal z obutvijo, pomenili, da je bil v idealnem položaju, da ustvari nekaj povsem posebnega, ko je to storil. Kot trener je bil neverjetno predan svojim športnikom in je želel izdelati vadbeni čevelj, ki bi jim pomagal na dolgih razdaljah in hkrati preprečeval poškodbe. Poseben navdih je dobil pri enem od svojih tekačev Oregon Ducks, Kennyju Mooru, ki si je leta 1965 med treningom poškodoval stopalo. Bowerman je razstavil čevlje, ki jih je Moore nosil, da bi ugotovil vzrok, in ugotovil, da je treba izboljšati blaženje. Za Moora je izdelal nekaj prototipov, ki jih je preizkusil, njegove ugotovitve pa so bile podlaga za nekatere pomembne elemente podplata čevlja TG-24. Poleg tega si je ogledal nekaj Onitsukinih modelov, vključno z modeloma Spring Up in Limber Up (čevelj, ki je še danes v proizvodnji), da bi dobil dodatne ideje, preden je izdelal podplat, zaradi katerega je postal tako priljubljena izbira med tekači.

© Nike

Nov industrijski standard

Po številnih poskusih in različnih prototipih je Bowerman izpopolnil svojo inovativno zasnovo. Neposredno pod zgornji del je namestil gobasto plast gume, ki jo je podpiral vmesni podplat iz pene po celotni dolžini. Poleg tega, da je nudil dodatno oblazinjenje pod stopalom za boljše blaženje udarcev, je bil podplat povišan na peti, da bi se zmanjšala možnost poškodb ahilovke. To je postavilo nove standarde za industrijo tekaških čevljev, Bowermanova osredotočenost na potrebe športnika pa je postala glavni cilj podjetja Nike, ko je bila blagovna znamka ustanovljena v začetku 70. let prejšnjega stoletja. Poleg tega podpornega vmesnega podplata je imel čevelj podplat s sledjo, ki je zagotavljal odličen oprijem, in zgornji del iz močnega, a lahkega tkanega najlona, imenovanega "Swoosh Fiber". Ta tkanina se je upirala vlagi in je učinkoviteje držala obliko kot številni drugi materiali tistega časa, zato je model TG-24 deloval bolje kot njegovi konkurenti.

© Nike

Iskanje imena

Ko so leta 1966 prvič izdali model TG-24, sta Bowerman in Knight naročila le 300 parov za prodajo športnikom v Združenih državah Amerike. Podjetje je bilo še v začetni fazi in težko je bilo redno dosegati prodajne cilje, zato sta lahko pripeljala le majhne količine zalog. TG-24 se je zaradi svoje lahkotnosti in trpežne opore izkazal za velik uspeh, povpraševanje pa se je povečalo, zato je Onitsuka lastnike podjetja Blue Ribbon Sports prosil, naj za model izdelajo boljše ime. Ker so bile olimpijske igre leta 1968 v Mehiki tik pred vrati, so se odločili, da ga bodo poimenovali TG-Mexico in ga tako povezali s svetovnim turnirjem. Različice čevlja iz tega časa so bile bele barve z modrim in rdečim logotipom Onitsuka ter besedo "Mexico", natisnjeno na bočni strani, vendar je japonska blagovna znamka kmalu zahtevala novo spremembo imena. Po mehiški tematiki sta Bowerman in Knight za nov vzdevek izbrala Azteka, kar se je nanašalo na domorodce, ki so pred mnogimi stoletji naseljevali območje okoli današnje Mehike. Žal je imel adidas svojo linijo tekmovalnih špic Azteca, zato je ideji nasprotoval in zagrozil s pravnimi ukrepi, če bo Onitsuka obdržala ime. Bowerman in Knight sta se morala ponovno vrniti k risalni deski. Razočarana sta izbrala ime, ki kaže njuno drzno, uporniško naravo, in poslala sporočilo adidasu ter ga poimenovala Cortez po španskem konkvistadorju Hernanu Cortesu, ki je bil odgovoren za propad azteškega imperija v začetku leta 1500.

© Nike

Novi začetki

Tokrat se je ime prijelo in uspeh novega modela Onitsuka Tiger Cortez je poskrbel, da je podjetje Blue Ribbon Sports delovalo do konca šestdesetih let prejšnjega stoletja. Pravzaprav je Phil Knight pozneje izjavil, da so bili dobri prihodki podjetja leta 1967 v veliki meri posledica tega modela. Pomagal je tudi k širši popularizaciji čevljev Tiger v Združenih državah Amerike in je bil leta 1968 najbolje prodajan čevelj za obe blagovni znamki. Kljub plodnemu odnosu med njima pa so se začele stopnjevati napetosti, ko je Knight odkril, da je Onitsuka iskala druge distributerje v Združenih državah. Podjetje Blue Ribbon Sports očitno ni bilo več prednostna naloga, kar je vplivalo na poslovni izid podjetja, saj ni moglo dohajati povpraševanja, zato je Knight začel razmišljati o drugih možnostih. Leta 1971 sta z Bowermanom soustanovila podjetje Nike, pri čemer je Knight prevzel poslovno plat, Bowerman pa je delal na čevljih. Knight je prosil študentko grafičnega oblikovanja Carolyn Davidson, ki jo je spoznal med drugim delom na državni univerzi Portland, naj oblikuje logotip za novoustanovljeno blagovno znamko. Njena naloga je bila izraziti gibanje in ustvariti nekaj povsem drugačnega od adidasovega logotipa s tremi črtami. Knight je med njenimi številnimi stvaritvami izbral zdaj svetovno znani swoosh in hitro dal izdelati prototip Cortez z novim emblemom na bokih namesto vala Onitsuka.

© Nike

Posodobljena zasnova

Model Cortez je postal prva uradna silhueta podjetja Nike, ko je bil na voljo športnikom, ki so se udeležili atletskih preizkušenj za olimpijske igre leta 1972, ki so potekale v Eugenu v Oregonu, le nekaj ur vožnje od sedeža podjetja Nike. Do takrat je imel Bowerman dovolj časa, da je model posodobil in ga naredil še bolj učinkovitega kot tekaški copat. V peto je bil dodan čep proti obrabi, ki je povečal njegovo vzdržljivost, zaradi nove štirismerne raztegljive podloge pa je bil bolj udoben, hkrati pa se je zmanjšala možnost nastanka mehurjev. Izdelana je bila tudi različica s širšim prstom, ki je bila prilagojena različnim tipom stopal, ponudba pa je bila razširjena z možnostmi iz poliranega usnja in semiša.

© Nike

Na igrišče

Lastniki podjetja Onitsuka razumljivo niso bili zadovoljni, da je Nike prevzel model Cortez in ga prodajal s svojim logotipom, zato so ga leta 1971 tožili na sodišču zaradi pravic do imena in modela. Med triletnim postopkom so ortopedski strokovnjaki ugotovili, da se Bowermanova revolucionarna zasnova razlikuje od vseh drugih Onitsukinih čevljev po tem, da ščiti ahilovo kost pred poškodbami, in prav zaradi tega je bila na koncu izdana sodba, ki je obema znamkama dovolila nadaljnjo prodajo te silhuete. Pomembno je, da je Nike dobil izključno pravico do uporabe imena Cortez. Podjetje Onitsuka pa je bilo prisiljeno v spremembo in se je odločilo za Corsair - čevelj, ki ga podjetje proizvaja še danes.

© Nike

Športna podpora

Kljub dolgotrajnemu sodnemu postopku je Nike v zgodnjih 70. letih ostal neomajen, Bowermanove športne zveze pa so pripomogle k temu, da je model Cortez postal priljubljena izbira med športniki. Uradna izdaja posodobljene različice te športne obutve z napisom swoosh je bila na olimpijskih igrah leta 1972 v Münchnu, kjer je bil Bowerman atletski trener. Tega leta je tekmoval eden od njegovih tekačev z univerze Oregon, zelo priljubljeni Steve Prefontaine, ki je uporabljal obutev Nike Cortez, kar je pripomoglo k promociji čevlja, čeprav je v finalu teka na 5 000 m končal tik za medaljo. Po tem razočaranju se je Prefontaine z novo močjo vrnil k treningom in v naslednjih treh letih postavil ameriške rekorde na številnih razdaljah. V tem času je deloval kot ambasador blagovne znamke in bil prvi športnik, ki je dobil plačilo za nošenje čevljev Nike. Njegova razigrana osebnost je pritegnila pozornost na atletskih prireditvah po vsej državi, kjer je spodbujal druge športnike, naj preizkusijo Cortez in druge modele. Več desetletij pozneje, leta 2017, se je Nike odločil počastiti njegov delež v zgodovini modela Cortez z ustvarjanjem posebne barvne različice Stop Pre, ki se sklicuje na majice, ki so jih ironično nosili njegovi navijači na olimpijskih preizkušnjah v Eugenu in drugih dogodkih. Legendarnega tekača na dolge proge je le redko komu uspelo ustaviti.

© Nike

Domiselno oglaševanje

S Prefontainom na krovu in rešenim sodnim postopkom z Onitsuko so bila 70. leta za Nike in model Cortez odličen čas. Uspeh čevlja je Bowermanu omogočil svobodno eksperimentiranje z novimi modeli, kar je spodbudilo nadaljnjo rast. Medtem je Knight razvijal odlične trženjske tehnike in objavljal oglase, ki so prikazovali zmogljivost čevlja, hkrati pa razkrivali nekatere zgodbe o njegovem oblikovanju. V enem od člankov, ki je bil junija 1973 razdeljen na sejmu Nacionalnega združenja za športno blago, je bilo pojasnjeno, da je bil model Cortez zasnovan kot vrhunski čevelj za trening za tekače na dolge proge, in opisan kot "nov koncept čevljev za trening na dolge proge"." Bowerman je bil pohvaljen kot genij, ki stoji za tem prelomnim dizajnom, Onitsuka pa je bil iz zgodbe popolnoma izpuščen, kar je pomenilo novo pridobljeno neodvisnost njegove blagovne znamke in trdno uveljavitev modela Cortez kot dizajna podjetja Nike.

© Nike

Čevelj Farrah

Model Cortez se je od začetka tržil kot čevelj za tek na dolge proge, vendar je bil že v nekaterih prvih oglasih opisan kot "idealen za vsakdanje nošenje". Kljub temu se je šele sredi 70. let uveljavil kot čevelj za življenjski slog. Zlasti en dogodek je povzročil, da je čevelj presegel športni svet: pojavil se je na nogah hollywoodske igralke Farrah Fawcett. V epizodi priljubljene televizijske serije Charliejevi angelčki iz leta 1976 je med slavnim prizorom, v katerem je pobegnila kriminalcu in se odpeljala na deski, nosila model Senorita Cortez, ki je bil izdan leta 1975 in je bil namenjen posebej ženskam. Podoba Fawcettove, ki se je na deski stiskala v svojih nedotaknjenih belih supergah s krepkim rdečim napisom swoosh na strani, je postala kultna in je model Cortez potisnila v središče pozornosti. To je bil tako močan prizor, da je bilo do konca naslednjega dne veliko trgovin razprodanih. Nekateri oboževalci so ga začeli imenovati "čevelj Farrah", številne kalifornijske navijačice pa so ga nosile med nastopi. Leta pozneje se je ameriški supermodel Bella Hadid poklonila temu trenutku in leta 2017 ob 45. obletnici modela Cortez poustvarila znamenito podobo.

© Nike

Preseganje meja športa

V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je bil Nike Cortez še naprej priljubljen tekaški copat, o čemer priča pionirka ženskega teka na dolge proge Joan Benoit Samuelson, ki je med letoma 1979 in 1985 zmagala na številnih maratonih. Ob 45. obletnici te silhuete je spregovorila o svojem občudovanju modela Cortez in dejala, da ji je ta nudil podporo, ki jo je potrebovala, da je kot mlada športnica samozavestno presegala svoje meje. Čeprav je pomagala ljudem, kot je bila Samuelsonova, pa je presegla tudi področje športa in je bila prisotna tudi na drugih področjih popularne kulture, na primer v glasbi. Na svoji svetovni turneji leta 1980 je Elton John, ki je že prejel po meri oblikovane Corteze s podplatom Nike Roadrunner iz leta 1979, posvetil pesem podjetju Nike, ko je nastopal v modro-beli barvi. Medtem so b-boysi z vzhodne obale dali prednost copatom Cortez zaradi njihove lahke konstrukcije, ki jim je omogočala večjo svobodo gibanja med breakdanceom, na zahodni obali pa so si pridobili veliko privržencev, zlasti v Los Angelesu, kjer je bilo veliko prvih Nikejevih trgovin. Eazy-E, raper skupine N.W.A., je postal znan po tem, da je konec 80. let prejšnjega stoletja nosil to silhueto, njegovi oboževalci pa so jo poimenovali Nike Dope Man po skladbi vplivne hiphop skupine iz leta 1987. Cortez je kmalu postal pomemben kos oblačila na sceni gangsterskega rapa in kmalu zatem so ga v svoje garderobe začele vključevati tudi tolpe z zahodne obale, saj je njegova minimalistična uporaba barv omogočala, da so ljudje pokazali, kateri skupini pripadajo. Kljub tem konotacijam je Cortez ostal priljubljena izbira po vsej državi do devetdesetih let prejšnjega stoletja, ko je dobil bolj zdravo podporo, ki ga je popeljala na globalno pot.

© Nike

Globalna uveljavitev

Devetdeseta leta so se začela s kultnim nastopom Whitney Houston na Super Bowlu XXV. Med petjem državne himne je kot del svoje sproščene izbire obleke nosila klasične bele Corteze z markantnim rdečim swooshem. Le nekaj let za tem je nepozaben nastop v filmu Forrest Gump leta 1994 ime Cortez razširil po vsem svetu. V filmu je lik Toma Hanksa prejel par Cortezov, ki jih je pred kamero jasno držal v rokah, nato pa jih je nosil med tekom po Združenih državah Amerike - popoln oglas za tekaško obutev, ki se ponaša z dediščino. Film je prejel več oskarjev in bil svetovno uspešen, s čimer se je model Cortez izjemno okrepil več kot 20 let po prvi izdaji. Njegova prisotnost v filmu je bila tako pomembna, da se rdeče-belo-modri model, ki ga je nosil Hanks, zdaj pogosto označuje kot barva Forresta Gumpa, leta 2024 pa je bila narejena posebna retro izdaja tega modela ob 30-letnici prvega izida filma. Poleg teh pomembnih trenutkov je model Cortez našel svoj dom tudi na televizijskih zaslonih po vsej Ameriki v enem najbolj priljubljenih sitcomov devetdesetih let, Seinfeldu, v katerem je bilo mogoče lik Georgea Costanze pogosto videti oblečenega v ta model. Igralec Jason Alexander, ki ga je igral, naj bi jih imel tako rad, da je po koncu serije leta 1998 prosil, ali lahko obdrži par kot spomin na svoje igranje v seriji.

© Nike

Praznovanje kulture Chicano

Do leta 2000 je bil model Cortez ena od najbolj prepoznavnih silhuet podjetja Nike, zato so ga začeli uporabljati pri sodelovanjih. Eno prvih je bilo sodelovanje z mehiško-ameriškim umetnikom tetovaž Markom Machadom, znanim tudi kot Mister Cartoon, čigar umetniška dela se pogosto nanašajo na losangeleško ulično življenje iz njegovega otroštva. Velik del tega je predstavljala moda skupnosti Chicano, ki izhaja iz avtohtonih Mehičanov, ki so v regiji živeli pred prihodom Evropejcev. Ko je Machado odraščal, je pogosto videval spoštovane Chicanose, ki so nosili Nike Cortez, zato se je odločil, da bo to dejstvo počastil tako, da bo na svojih prvih skupnih supergah swoosh nadomestil z glavo azteškega bojevnika, katerega značilnosti so bile videti nekoliko evropsko. Na ta način se je umetnik odločil, da ne bo negativno gledal na ime čevlja, temveč bo dediščino Chicano predstavil kot kombinacijo domačinov z vplivi iz tuje dežele in novo generacijo poučil o zgodovini svojih prednikov. V letih, ki so sledila, je Nike počastil tudi povezavo silhuete z latinskoameriškimi skupnostmi z izdajami, kot sta Mesec latinske dediščine in Dia de los Muertos.

© Nike

Impresiven mejnik

Prvi model Nike Cortez Mister Cartoon se je resnično povezal z losangeleško skupnostjo in v letu 2010 je Nike še naprej iskal nove sodelavce za svoj najstarejši model. Tako je leta 2015 sklenil partnerstvo z blagovno znamko uličnih oblačil Undefeated, v okviru katerega je nastala črno-bela barvna različica, ki jo je navdihnil Los Angeles. Ob 45. obletnici modela Cortez leta 2017 je Mister Cartoon ustvaril še tri elegantne modele, Nike pa je ob tem impresivnem mejniku izdal na desetine barvnih različic, tako retro kot novih. Med njimi je bil niz modelov, ki se nanašajo na poškodbo Kennyja Moora, ki je navdihnila nekatere Bowermanove oblikovalske zamisli, pa tudi klasične izdaje v najlonu in usnju, različice z izvezenimi in draguljarskimi šumniki, model Flyknit in dve športni copati, ki sta s poklonom mestoma Long Beach in Compton skušali prepoznati povezavo čevlja z mestom Los Angeles.

© Nike

Izraziti modeli

Čeprav model Cortez nikoli ni zares izginil, je to pomenilo začetek močnega ponovnega vzpona, leto 2018 pa je prineslo vrsto nepozabnih copat v sodelovanju z ameriškim raperjem Kendrickom Lamarjem, ki je o modelu Cortez že pel v skladbi "Control" Big Seana iz leta 2013. Poleg teh je Nike izdelal barvne različice s teniško igralko Marijo Šarapovo, trgovcem z več blagovnimi znamkami Dover Street Market in vrhunsko japonsko modno znamko Comme des Garçons, ki je izdelala več črno-belih ženskih modelov z visokimi platformnimi podplati. Leta 2019 sta sledila priljubljeno sodelovanje s serijo Stranger Things, kjer se je prizorišče serije iz osemdesetih let prejšnjega stoletja odlično ujemalo z retro vibracijami silhuete, in intrigantni paket Shoe Dog Pack, pri katerem sta bila dva modela Cortez opremljena z zgodnjimi logotipi Nike, o katerih je znamka razmišljala, preden se je na koncu odločila za ikonični swoosh.

© Nike

Iskan modni kos

V letih 2020 so se še naprej pojavljale nove različice modela Nike Cortez, 50. obletnico čevlja pa so obeležili s sodelovanjem Union LA s štirimi barvnimi različicami, od katerih je vsako navdihnil Los Angeles, in dvema ekscentričnima modeloma inovativne japonske modne znamke sacai. Corteze je že nosil Leonardo Di Caprio v filmu Martina Scorseseja Volk z Wall Streeta iz leta 2013, pojavili pa so se tudi na nogah Jeremyja Allena Whita, ko je upodobil Carmen v priljubljeni televizijski oddaji The Bear iz leta 2022; White je kasneje izjavil, da je to njegov najljubši čevelj. Videli smo ga lahko tudi v modnih revijah, kot je Vogue, ki je zapisal, da sta ga nosili vplivnici Emily Ratajkowski in Alexa Chung, pa tudi igralka Dakota Johnson, ki se je pojavila v oblečeni barvi Baroque Brown, zaradi česar je bil poleti 2024 pogosta izbira.

© Nike

Brezčasna klasika

Če se ozremo nazaj na zgodovino modela Nike Cortez, je prav presenetljivo, kako pomembna silhueta je bila, ne le za Nike, temveč za celotno obutveno industrijo. V več kot petih desetletjih je bila temelj ene največjih blagovnih znamk oblačil na svetu, postavila je industrijski standard za blaženje tekaških čevljev, podpirala superzvezdniške športnike pri doseganju velikih uspehov, postala bistveni del ulične mode, se pojavila v hollywoodskih filmih in krasila stopala zvezdnikov na platnu in zunaj njega ter se nazadnje uveljavila kot osrednji del kulture 20. in 21. stoletja. Kljub svoji starosti je Cortez še vedno eden od Nikejevih vodilnih modelov in eden od najbolj prepoznavnih modelov športnih copat na svetu. Po besedah glavnega oblikovalca znamke Nike Johna Hokea je "kvintesenčni izraz" njene oblikovalske filozofije in ga kot takega lahko štejemo med njene najpomembnejše - to dejstvo ni bilo nikoli pozabljeno, saj brezčasni čevelj še naprej pušča svoj pečat v sodobni kulturi športnih copat.

Read more

SPORTSHOWROOM uporablja piškotke. O naši politiki piškotkov.

Nadaljuj

Izberi svojo državo

Evropi

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

srednji vzhod