Nike
Air Force 1
Zgodba o ikoni.
Znamenito ime
V začetku osemdesetih let je bil Nike znan po svojem tekaškem znanju, vendar je bil na košarkarskem področju razmeroma majhen. V želji, da bi to rešili, je znamka začela pripravljati model, ki naj bi se imenoval Nike Air Force 1 po znamenitem ameriškem predsedniškem letalu. To vzvišeno ime se je izkazalo za ugodno izbiro, saj je dizajn sčasoma postal tako dobro prepoznaven po vsem svetu kot njegov soimenjak.
Zračno blaženje v košarkarskem čevlju
Z modelom Air Force 1 je Nike želel ustvariti drugačno vrsto čevlja, namenjenega eksplozivnim skokom in hitrim gibom, ki pa je imel tudi blaženje za blaženje težkih pristankov. Konec prejšnjega desetletja je bila prvič predstavljena tehnologija zračnega podplata in v podjetju Nike so vedeli, da bi ta prelomna inovacija, če bi jo prenesli v košarkarski čevelj, močno vplivala na kakovost oblikovanja. Ne samo, da je bil sposoben zagotoviti stabilno in podporno podlago, ki so jo košarkarji potrebovali, bil je tudi takoj prepoznaven simbol Nikejeve ustvarjalnosti in predanosti izdelavi najboljše obutve.
Vizionarski oblikovalec
Za prehod enote podplata Air na košarkarski trenažer je bilo treba veliko iznajdljivosti, kar se je izkazalo za težak izziv. Dve leti po začetku projekta oblikovalski ekipi še vedno ni uspelo izdelati košarkarskega čevlja Air. Takrat se je Nike odločil imenovati vizionarskega oblikovalca Brucea Kilgorea, da prevzame vodenje projekta. Ker se je že uveljavil kot ameriški oblikovalec izdelkov z izjemno kariero, je bil idealna oseba za delo na modelu Nike Air Force 1.
Strokovni nasveti
Kilgore je vedel, da bo moral za izdelavo visokokakovostnega košarkarskega čevlja dati prednost funkciji pred obliko, da bi izpolnil posebne zahteve igralcev glede zmogljivosti. Podjetje Nike je v preteklosti za doseganje takšnih funkcionalnih inovacij že večkrat pritegnilo strokovnjake z različnih področij in tudi tokrat ni bilo nič drugače. Kilgore se je pri projektu posvetoval s podiatri in drugimi strokovnjaki, ki so mu pomagali, na koncu pa so prišli do povsem nove blažilne enote Air, ki je bila specifična za model AF1.
Učinkovita zasnova
Ko je bila najpomembnejša enota podplata na mestu, se je ekipa osredotočila na druge uporabne vidike zasnove. Kilgore je navdih črpal iz modela Nike Approach, robustnega pohodniškega čevlja, katerega spodnji del pete je bil ukrivljen navzgor in navznoter proti Ahilovi tetivi. Ta značilnost je bila prenesena v model Air Force 1, da bi zagotovili prožnost, ne da bi pri tem ogrozili trdnost, medtem ko je proprioceptivni trak dodatno okrepil zaščito gležnja. Potrebe igralcev po oprijemu so bile izpolnjene tudi z vrsto specializiranih krožnih struktur na gumijastem podplatu, ki so igralcem omogočale neprimerljivo hitrejše spreminjanje smeri.
Nepričakovan vir navdiha
Kilgorovo zasnovo je navdihnila tudi arhitektura. Načrt pariške katedrale Notre Dame je bil podlaga za izbočen videz vzdržljivega podplata - kar je bilo pri takratnih košarkarskih čevljih redko videno -, ki je uravnotežil dodatno višino, ki jo je zagotavljalo zračno blaženje v podplatu. Te raznolike vplive so podpirali pametno premišljeni elementi, kot je sistem vezalk spremenljive širine, ki je zgornji del tesneje pritegnil k stopalu za tesno prileganje in odličen nadzor. Bruceov končni izdelek je združil njegovo minimalistično oblikovalsko etiko in Nikejevo tehnološko moč ter tako izdelal inovativen in eleganten čevelj, ki je ob izidu leta 1982 prvič uvedel Nike Air v košarkarski šport.
Ustvarjanje ikonične podobe
Da bi Nike še bolj opozoril na svoj novi dizajn, je k ustvarjanju ikonične podobe pritegnil nekaj najboljših igralcev lige NBA. Na njej so bili košarkarski zvezdniki Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes in Bobby Jones upodobljeni, kako stojijo na asfaltu pred silhueto letala na bogatem oranžnem ozadju vzhajajočega sonca. Vsi so nosili bele letalske obleke Nike in seveda Nike Air Force 1 v originalni beli barvi s sivimi detajli na švicu in podplatu. Kmalu so Air Force 1 začeli nositi tudi drugi cenjeni igralci NBA. Leta 1983 je bil predstavljen model AF1 Low, ki je ponudil drugačno možnost za tiste, ki so imeli raje nizek gleženj, in povečal privlačnost modela.
Vrnitev prelomnega čevlja
Nike Air Force 1 je poleg izboljšanega košarkarskega čevlja uvedel več pomembnih pojavov v kulturi športnih copat. V zgodovino se je zapisal kot prva kolekcija Nike, ki je bila ponovno predstavljena kot retro model, kar je zdaj običajno med sodobnimi blagovnimi znamkami superg. Do tega je prišlo zaradi priljubljenosti modela AF1, ki se je v prvih dveh letih po izidu uveljavil na nekaterih območjih Združenih držav. Leta 1984, ko je obstajala realna možnost, da bo model Air Force 1 ukinjen, so oboževalci z vzhodne obale, zlasti v Baltimoru, Philadelphiji in New Yorku, ki jih je mladina poimenovala "Uptowns", zahtevali, da se jih izda več. V tistem času je bila opustitev obutve v korist novejših modelov običajna praksa, vendar je bil oder za izjemno vrnitev modela AF1 pripravljen že leta 1983, ko so tri trgovine iz Baltimora podjetju Nike predstavile domiselno zamisel. Predlagali so, da bi se edinstvene različice prodajale samo v njihovih trgovinah, kar je privedlo do še enega prvega primera superg - sodelovanja in izdaj v omejenih serijah. Podjetju Nike je bila zamisel všeč in rodila se je pobuda "Colour of the Month Club". Koncept je pritegnil oboževalce z vse vzhodne obale, ki so se zgrinjali v trgovine Charley Rudo, Downtown Locker Room in Cinderella Shoes, da bi dobili edinstvene modele. Njihovo navdušenje je bilo ključnega pomena za ponovno vzpostavitev navdušenja podjetja Nike nad tem modelom, saj so bile prve ponovne predstavitve prvič predstavljene v teh trgovinah in pogosto takoj razprodane. Leta 1986, komaj dve leti po tem, ko je bil umaknjen s prodajnih polic, se je model Nike Air Force 1 v celoti vrnil.
Ljubljenec hip hopa
Po ponovni predstavitvi je neumorni model Air Force 1 dosegal vedno večje uspehe in postopoma postal eden najbolj oboževanih športnih copat na svetu. Poleg slovesa udobnega košarkarskega copata je zaradi navdušenega dela baltimorske scene postal tudi zaželen modni kos in v 90. letih se je model AF1 začel širiti po različnih področjih ameriške kulture. K tej rasti je pripomogla Nikejeva uvedba posebnih izdaj in vrhunskih različic v omejenih nakladah, ki so bile kot nalašč za zbiratelje. Povsem bela barva, ki je izšla nekje v tem desetletju, je postala še posebej priljubljena zaradi neokrnjene zunanjosti in zapletenih linij šivov. Zvezde hip hopa in založbe so začele sprejemati ta model prek umetnikov, kot je Jay-Z, ki je leta 1998 rapal o "popolnoma belih Air Force One". Ta trend se je nadaljeval v zgodnjih 2000-ih letih, ko je hip hop založba Roc-A-Fella Records dobila lastno izdajo v beli barvi z logotipom, izvezenim na stranski petah. Leta 2002 je raper Nelly celo posvetil celotno pesem zdaj znamenitemu športnemu copatu, vključno z videospotom, v katerem ga obkrožajo Nikejeve škatle za čevlje, medtem ko poje o modelu AF1. Kasneje, proti koncu devetdesetih let, je harlemski umetnik ASAP Rocky dokazal moč zvezdnikov in hip hop scene pri popularizaciji Nikejeve obutve, saj je z nošenjem med svojimi nastopi povečal prepoznavnost modela AF1 Mid - silhuete, ki je težko dosegla enako priznanje kot njeni vrstniki.
Praznovanje ikone
Do 25. obletnice modela Air Force 1 leta 2007 je bil ta že svetovna senzacija. Nike je imel v počastitev njegove neverjetne poti velike načrte za to priložnost in je zbral slavna imena iz sveta košarke in glasbene scene. V poklon izvirnemu košarkarskemu plakatu je bila narisana podobna podoba, na kateri je bilo tokrat deset zvezdniških igralcev, vključno z dvema težkokategornikoma tistega obdobja, LeBronom Jamesom in Kobom Bryantom. Tudi tokrat so bili igralci razporejeni na pasu asfalta, tokrat osvetljeni s svetlimi lučmi, ki so jim svetile v hrbet. Seveda so vsi nosili Nike Air Force 1 in bela oblačila z blagovno znamko. Pod njimi so bile napisane besede "Drugi prihod", ki so povzemale prizor.
Hkrati je Nike sodeloval z monumentalnima glasbenima producentoma Rickom Rubinom in DJ Premierjem, da bi pripravil glasbeno praznovanje za model AF1. Nadzorovala sta produkcijo skladbe z naslovom "Classic (Better Than I've Ever Been)", ki so jo na dogodku ob obletnici Nike Air Force 1 na MTV2 izvedli superzvezdniki Kanye West, KRS-One in Nas. Za remiks singla se je zvezdniški skupini pridružil vplivni raper Rakim, s katerim so si na podelitvi nagrad grammy leta 2008 prislužili nominacijo za najboljše rap sodelovanje.
Odlična sodelovanja
Ta zapletena praznovanja rojstnega dne so dokazala Nikejevo predanost modelu Air Force 1. Deset let pozneje, ob 35. obletnici, je bila predanost blagovne znamke še vedno tako močna kot kdaj koli prej. Tokrat se je osredotočila na sodelovanja na visoki ravni z modnimi oblikovalci in uglednimi akterji v glasbenem poslu, kar kaže na prehod modela AF1 v višje sloje modne industrije. Nike se je povezal z oblikovalcem uličnih oblačil Donom C, raperjem in glasbenim producentom Travisom Scottom, podjetnim modnim oblikovalcem Virgilom Ablohom, glasbenim direktorjem in soustanoviteljem založbe Roc-A-Fella Records Kareemom "Biggsom" Burkom ter navdihujočim oblikovalcem Errolsonom Hughom, ki so razvili vsak svojo podpisno različico modela. Paket, znan kot Nike Air Force 1 AF100 Pack, je vključeval modele AF1 Highs, AF1 Lows in celo Lunar Force 1, da bi prikazal celotno paleto predhodnih modelov Air Force 1. Vsak od njih je imel edinstvene slogovne podrobnosti, paket pa se je izkazal za zelo priljubljenega. Za nekatere člane skupine so partnerstva, ki jih je vzpostavil, privedla do nadaljnjih ikoničnih sodelovanj, kot so sodelovanja z luksuzno modno znamko Virgila Abloha Off-White™ in številnimi zelo iskanimi modeli Travisa Scotta, katerega reverse swoosh je postal zaščitni znak njegovih modelov Nike.
Neverjeten mejnik
Pred kratkim je model Nike Air Force 1 dopolnil svojo 40. obletnico. Tokrat je znamka z izdajo paketa Join Forces Pack izpostavila štiri napredne kolektive z vsega sveta. Te raznolike skupine so bile izbrane zaradi svojega izrazitega sloga in dela, ki ga opravljajo za opolnomočenje lokalnih skupnosti. Med njimi so bili ženski kolektiv iz Los Angelesa, japonska plesna skupina, plesna akademija iz Johannesburga in skupnostna plesna skupina iz Memphisa. Medtem ko je praznovanje počastilo edinstvene oblikovne vidike, zaradi katerih je bil model AF1 v preteklosti tako priljubljen, z več kot 1700 različnimi iteracijami, je bil glavni poudarek na prihodnosti modela in generacijah, ki ga bodo nadaljevale.
Zgodovinski čevelj
V svoji življenjski dobi je model Air Force 1 vseboval najboljše Nikejeve materiale in tehnologije ter se na koncu uveljavil kot steber ulične kulture. Znamka je izkoristila moč partnerstev in sodelovanj, da je superge dvignila na še bolj astronomsko raven priljubljenosti, ki jo ohranja še danes. S tako spoštovanja vredno zgodovino je Nike Air Force 1 upravičeno postal znan kot eden najbolj kultnih čevljev vseh časov.