Nike
"The Ten"
Deset ikon, ki jih je na novo izumil sloviti oblikovalec.
Ugodno srečanje
Decembra 2016 se je legendarni oblikovalec in ustanovitelj podjetja Off-White Virgil Abloh udeležil sestanka na sedežu podjetja Nike v Beavertonu v Oregonu. Do blagovne znamke je gojil spoštovanje, ki je nastalo na podlagi njegovega otroškega občudovanja Michaela Jordana in modela Air Jordan 1. Kot otrok je podjetju Nike celo pošiljal skice svojih modelov, navdihnjenih z AJ1, zdaj pa je stal v središču delovanja podjetja. Ablohu bi lahko odpustili, da je bil zaradi situacije preplašen, vendar če je kaj opredeljevalo tega vizionarskega ustvarjalca, je bila to neomajna vera v lastne sposobnosti. Takoj se je lotil svojega edinstvenega umetniškega procesa in z nožem X-Acto zarezal v eno od najbolj cenjenih Nikejevih silhuet, Air Force 1 Low, da bi spodbudil ideje za sodelovanje. Nike je bil navdušen in začel se je nov projekt - The Ten: Ikone, ki jih je rekonstruiral Virgil Abloh.
Spodbujanje ustvarjalne raznolikosti
Sodelovanje je vključevalo preoblikovanje desetih kulturno pomembnih športnih copat, devetih blagovne znamke Nike in ene blagovne znamke Converse, ki je v lasti podjetja Nike. Z Ablohovim praktičnim pristopom so bile dekonstruirane z uporabo preprostih orodij, kot sta nož in pisalo, pri čemer so bili elementi spremenjeni, premaknjeni in odstranjeni, da so bile prikazane bistvene lastnosti in funkcije vsakega čevlja, hkrati pa je bil ohranjen njegov osnovni videz. Delal je izjemno hitro in kolekcija je bila uradno objavljena avgusta 2017, manj kot leto dni po prvem srečanju. V vmesnih mesecih je Abloh sodeloval s podpredsednikom oblikovanja obutve pri podjetju Nike Andyjem Caineom, da bi razvil koncept za kolekcijo. Caine je sledil Nikejevemu prepričanju o spodbujanju ustvarjalne raznolikosti, saj je skupaj z Ablohom oblikoval sodelovanje, ki je prineslo rezultat, večji od vsote posameznih delov.
Deset kultnih športnih copat; dve temi
Nike je 21. avgusta projekt The Ten opisal kot "skupno raziskovanje desetih silhuet obutve Nike" in predstavil koncepte modelov. Čevlji so bili razdeljeni v dva sklopa po pet, vsak s svojo temo. Prvi se je imenoval "REVEALING" in je vključeval nove različice modelov Jordan 1, Air Max 90, Air Presto, Air VaporMax in Blazer Mid. Vsak od njih je imel rekonstruiran videz z ročno izrezanimi in odprtimi oblikovalskimi elementi, ki so jih določali kot del te edinstvene kolekcije. Drugih pet superg je bilo ustvarjenih na temo, znano kot "GHOSTING", ki se je odražala v uporabi prosojnih zgornjih delov. Ta značilnost je želela nadgraditi temo razodetja in je služila galvanizaciji kompleta pod okriljem enega samega delno prosojnega materiala ter tako združila 94-letno zgodovino petih čevljev, iz katerih je bil sestavljen: Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1, Nike React Hyperdunk 2017 in Nike Air Max 97.
Oblikovalec, ki je zaznamoval obdobje
Poleg razkritja podrobnosti o modelih, ki bodo uporabljeni v sodelovanju, je Nike razkril tudi zgodovino Virgila Abloha in kaj ga je vodilo k ustvarjanju kolekcije The Ten. Govoril je o njegovih raznolikih navdihih, ki so združevali izobrazbo s področja arhitekture, inženirstva in oblikovanja Bauhaus z zanimanjem za športno obutev, naslovnice albumov rock in hip hop izvajalcev ter grafite. Njegov nekonvencionalni pristop in težnja po dodajanju ročno izdelanih komponent sta postala jasna že na prvem srečanju Abloha z Nikejem, pri čemer so se na podlagi modelov AF1, ki jih je ustvaril tam, pojavile še druge ročno izdelane različice, od katerih so nekatere na sejmu Design Miami istega meseca nosili zaposleni v podjetju Off-White. Udeleženci niso vedeli, da so dobili priložnost pokukati v eno najbolj očarljivih kolekcij športnih copat vseh časov.
Hitra izvedba
Po prvem srečanju z Ablohom je Matt Kilgore, sin prvotnega oblikovalca modela AF1 Brucea, izdelal še 12 modelov Air Force 1 v rekonstruiranem slogu, ki ga je določil Abloh, in tako dal ton modelu The Ten. Ablohov praktični slog in močna delovna etika sta pripeljala do enega najhitrejših Nikejevih številnih sodelovanj, saj je bilo dokončano v samo 10 mesecih. Abloh je pojasnil: "Večina ustvarjalnih odločitev je bila sprejeta v prvih treh urah, medtem ko sta dejansko oblikovanje in iteracija trajala dva do tri dni." Ta hitri proces je vključeval celo eno samo sejo, na kateri je bil model Jordan 1 dokončan od začetka do konca. K temu sta pripomogla Ablohova odločna vizija in njegova sposobnost dela v "sanjskem stanju", ki mu je omogočila, da je vizualiziral, kar je želel, in to takoj zatem ustvaril.
Respect for the art
Ablohovo spoštovanje zgodovine oblikovanja podjetja Nike je bilo jasno razvidno skozi celoten proces oblikovanja, saj je menil, da je deset silhuet, na katerih je delal, "na enaki ravni kot Davidov kip ali Mona Lisa", in pojasnil, da so vse "premagovale ovire na področju zmogljivosti in sloga". Kljub temu se ni ustrašil dekonstrukcije vsake od njih. Igral se je z lokacijami, na katerih se nahaja napis swoosh, dodal barvne madeže, razkril peno v jeziku in celo dodal besedilo v pisavi Helvetica, ki je značilna za Off-White, na primer besedo "Air" na modelih AM97, VaporMax, AF1, Presto in AJ1, "Vulcanized" na modelu Converse ter "Foam" na modelih Hyperdunk in Vaporfly. Še bolj humorna je bila uporaba besede "Shoelaces" na vezalkah in "Zip Tie" na zadrgah, ki so bile nanje pritrjene - značilnost Off-Whitovih lastnih superg.
Navdihovanje mladih
S celotnim procesom je želel utelešati miselnost znamke Nike Just Do It in oblikovati modele, ki omogočajo vpogled v ustvarjalni proces, kar je bilo po Ablohovem mnenju veliko bolj zanimivo kot zgolj videti končni izdelek. Upal je, da bodo njegove stvaritve navdihnile mlade oblikovalce, saj jim bo pokazal, da lahko s preprostimi orodji, kot sta pisalo in nož, izdelajo svoje individualne superge, in jim tako pomagal razviti razumevanje oblikovanja.
Popolnoma novi modeli
Nekaterih superg, pri katerih je Abloh sodeloval, Nike v času začetka projekta še ni uradno izdal. Med njimi so bile Nike Zoom Fly SP, React Hyperdunk 2017 in Air VaporMax. Medtem ko sta prvi dve imeli podobne predhodnice, ki jih je Abloh uporabil kot navdih, na primer Nike Zoom Vaporfly Elite Breaking2, je bila VaporMax povsem nova inovacija. To je Ablohu ponudilo priložnost, da ustvari nekaj povsem edinstvenega.
Posebna povezava
Pri razvoju sodelovanja je bila jasna neverjetna povezava med blagovno znamko in Virgilom Ablohom ter občudovanje, ki sta si ga izkazovala. To se je kazalo tako v pripravljenosti podjetja Nike, da Ablohu med projektom omogoči ustvarjalno svobodo, kot tudi v besedah samega Abloha, ko je dejal, da je "želel poudariti, kako sta oblikovalski sistem in proizvodnja podjetja Nike tako popolna". Pri svoji predelavi teh dokončnih superg je želel vzpostaviti podobno povezavo s poudarjanjem ročno izdelanega vidika čevljev, da bi okrepil "človeški element" in razširil "čustveno povezavo teh 10 ikon".
Nike Off Campus
V avgustovski objavi je Nike pisal tudi o dogodkih ob izidu, ki bodo septembra potekali v New Yorku in Londonu. Blagovna znamka jih je poimenovala "Nike Off Campus" in jih opisala kot "destinacijo za napredek na področju športa, oblikovanja in inovacij". Vsak dogodek je vključeval predstavitev modela The Ten ter pogovore Abloha in Cainea ter drugih umetnikov in oblikovalcev. Abloh je v tem videl še eno priložnost za navdihovanje mladih in izobraževanje o zgodovini znamke Nike, saj je izjavil, da je "želel ljudem posredovati dejanske informacije, jim omogočiti, da vidijo, iz katerega leta so ti čevlji, in kako se umeščajo v celotno zgodovino znamke". Morda je prav zaradi te želje po izobraževanju na vsak copat natisnil napis "Off-White for Nike" poleg imena copata, lokacije sedeža podjetja Nike in leta prve izdaje izvirnega modela.
Skupaj z vsemi temi informacijami so bili natisnjeni tudi datumi lansiranja vseh modelov - komplet REVEALING naj bi bil v septembru predpremierno na voljo v trgovinah Nikelab v New Yorku, Londonu, Milanu in Parizu, celotna kolekcija pa bo na voljo v izbranih trgovinah po vsem svetu od novembra. Pod tem so bile slike posameznih modelov razporejene poleg ene, na kateri je bil Virgil Abloh, in drugih dveh, ki sta prikazovali njegovo delo pri oblikovanju modelov z markerji v roki.
Začetek projekta The Ten
Ob izidu je album The Ten doživel velik uspeh, saj je bil skoraj takoj razprodan. Glede na Ablohov velikanski ugled kot oblikovalca to ne preseneča. Pred izidom kolekcije je bilo namreč potrebno le malo vznemirjanja, saj je veliko dela opravil Abloh sam, ko je obutev nosil na dogodkih, kot je bila prireditev Met Gala maja 2017, na kateri je napovedal svoj dizajn Air Jordan 1. Zgodnje modele je razdelil tudi zvezdnikom iz različnih disciplin, med drugim Rogerju Federerju, Belli Hadid, Naomi Campbell, Draku, Travisu Scottu in Neymarju, s čimer je nanje še dodatno opozoril, zlasti ko so jih nekateri nosili na slikah v družbenih medijih. Michael Jordan, ki je osebno podprl model Air Jordan 1 The Ten, je dobil svoj par, medtem ko je sodobni košarkar Draymond Green nosil Ablohove Nike React Hyperdunk 2017, ko je oktobra 2017 igral na otvoritveni tekmi sezone za svojo ekipo Golden State Warriors. Zgodnjo različico modela Converse Chuck Taylor je dobila tudi Kim Jones, čeprav je bila njegova izdaja prestavljena na maj naslednjega leta. Razlog za to zamudo je še vedno skrivnost, vendar so pri Converseu navedli, da so preprosto izvedli manjše popravke dizajna, pri čemer so poskušali ohraniti Ablohovo ustvarjalno vizijo čevlja. V vsakem primeru je to oboževalcem Desetke dalo nekaj več, česar so se lahko veselili, ko je izšlo ostalih devet.
Izobraževalni videz
Abloh je na svoji strani na Instagramu objavil le eno objavo med prvo predstavitvijo kolekcije REVEALING septembra in objavo celotne kolekcije novembra. Objavila se je 27. oktobra in prikazovala eno samo sliko, na kateri je stal nad odprtim kovčkom in prebiral različne čevlje Nike, med katerimi so bili nekateri izdelki iz kolekcije The Ten. Komentarja ni bilo, na oznaki pa je bilo napisano "Harvard Graduate School of Design" (Harvardska podiplomska šola za oblikovanje). Dejansko je bila ta slika s predavanja z naslovom "Insert Complex Title Here", ki ga je mojstrski oblikovalec približno v tistem času imel za študente te šole. V njem jih je spodbujal, naj poiščejo svoj ustvarjalni glas, in jim razdelil nekaj modelov iz filma The Ten, da bi jim zagotovil navdih in pokazal, kaj je mogoče doseči. Na sliki sam nosi par modelov Air Force 1 iz te kolekcije.
"The Ten" globalna izdaja
Nekaj tednov pozneje, 14. novembra, je ob svetovnem izidu celotne kolekcije objavil dve fotografiji. Na eni je bil fant z veliko sliko Abloha pri delu, pred njim pa je bilo na mizi kup napol dokončanih modelov Nike. Na enega od čevljev je pisal, s čimer je prikazal svoj praktični oblikovalski pristop. Na drugi sliki je bil od blizu prikazan napis, ki je bil narisan nad njegovo glavo. Pisalo je "Dover Street Market". To se je nanašalo na modno trgovino z več blagovnimi znamkami, ki prodaja kose nekaterih najbolj iskanih blagovnih znamk, kot je Comme des Garcons. To je bil še en dražljaj, saj ni bilo napisanega nobenega besedila, vendar so poznavalci ugotovili, da je to eden od krajev, kjer je bilo mogoče kupiti čevlje, pri čemer je oznaka označevala trgovino v Singapurju. Na spletni strani trgovine je dejansko potekala nagradna igra za ljudi, ki so želeli dobiti modele iz kolekcije. Pravzaprav je bila večina čevljev sproščena v okviru tombole, pri čemer je le nekaj izbrancev lahko kupilo par, drugi pa so upali, da bodo dobili čevlje, ki so bili na splošno sproščeni na spletu.
Izjemen Air Jordan 1
Kolekcija je takoj po tem dosegla velik odmev, saj je Ablohova kolekcija Air Jordan 1 na podelitvi nagrad Footwear News Achievement Awards 2017 prejela nagrado za čevelj leta. Model AJ1 je bil verjetno najbolj zaželen med desetimi modeli, Caine pa je pohvalil Abloha za globino, ki jo je vnesel v čevelj, in ga opisal kot nekaj "povsem novega, a hkrati povsem znanega". Ta priljubljenost se danes kaže tudi v cenah, ki jih čevelj dosega na straneh za nadaljnjo prodajo. Medtem ko večina modelov stane več kot 1 000 funtov za par, Jordan prinese več tisočakov, na spletu pa so ga videli tudi za več kot desetkratnik prvotne cene. Vendar se to morda nikoli ne bi zgodilo, če ne bi v zadnjem trenutku prišlo do spremembe dizajna.
Abloh je sprva želel vseh deset čevljev združiti z umazano belo barvo kot povezavo s svojo blagovno znamko Off-White. Vendar je Abloh le nekaj dni pred začetkom proizvodnega procesa videl nekoga, ki je nosil par superg, ki so spominjale na njegove AJ1. Edina težava je bila, da ni mogel ugotoviti, ali so to Dunks ali AJ1. V trenutku, ko se mu je zasvetila lučka, je ugotovil, da je najbolj ikonična stvar pri paru čevljev pogosto barva, kar še posebej velja za prvi model Air Jordan 1, katerega črno-rdeča oblika je v 80. letih prejšnjega stoletja obnorela svet. Caina je prosil, naj v zasnovo doda rdečo in črno barvo, kar je podjetje Nike sprejelo. Pozneje je Abloh pripomnil, da se sprašuje, kaj bi se zgodilo, če bi se prvotna zamisel uresničila, saj meni, da bi čevelj "zgrešil cilj".
Na srečo tega ne bomo nikoli izvedeli, več kot pet let po prvi izdaji pa je Sotheby's na svoji spletni strani par uvrstil na seznam za 14.000 dolarjev. Glede na to, da je bila aprila 2022 dražba celotne zbirke ocenjena na 30-40.000 dolarjev, je to neverjeten dosežek za en sam model. Sothebyjeva dražba, na kateri je bilo prodanih vseh deset čevljev, je imela naslov "Moderni zbirateljski predmeti" in se je hvalila, da je komplet verjetno edini popoln, ki je na voljo. Glede na to, kako težko je bilo ob izidu dobiti katerikoli par, je pravzaprav skoraj neverjetno, da je bilo vseh deset čevljev naprodaj skupaj. Še bolj presenetljivo je bilo dejstvo, da so bili vsi neuporabljeni in v originalnih škatlah.
Pisanje s peresom na papir
Po uspehu prvega sodelovanja sta Nike in Virgil Abloh še naprej sodelovala in izdelala nove modele, ki jih je navdihnil The Ten, ter številne druge izdelke Nike x Off-White. Zapuščina kolekcije, s katero se je vse skupaj začelo, pa ni nikoli izginila. Leta po izidu je bila še vedno tako kulturno pomembna, da se je Abloh odločil, da o njej napiše knjigo. Izid knjige je 11. januarja 2021 napovedal na svoji strani na Instagramu s sliko zvezka z zelenimi platnicami v škatli z imenom založbe Taschen. V komentarju je knjigo opisal kot "tiskani dokumentarec o projektu @Off___White @Nike" in navedel, da omogoča vpogled v izdelavo tistih, ki so že nastale, ter ponuja "okno v vse tiste, ki še pridejo". Oblikovalec je tudi pojasnil, da večina slik ni bila na voljo drugje, kar daje knjigi občutek ekskluzivnosti, nato pa je izrazil podporo lokalnim in neodvisnim knjigarnam, ki jih je opisal kot "ključne" ter "središča skupnosti in kulture". Zato je dejal, da bodo Nike in ekipa arhitekturnega podjetja in možganskega trusta Architecture, ki ga je ustanovil Abloh in je pomagal pri izdaji knjige, izbranim knjigarnam zagotovili brezplačne izvode. Te trgovine, ki so bile navedene pod njegovim komentarjem, naj bi bile edine, kjer bi oboževalci serije lahko kupili knjigo od 12. januarja do njenega globalnega izida 22. januarja.
Več mesecev pozneje, 23. aprila 2021, je sledila še ena objava. Tokrat je prikazal tri slike - na eni je bila knjiga, na drugi čevlji iz zbirke, na tretji pa več izvodov knjige, ki so bili odprti, da bi pokazali, kaj je v njih. V komentarju je bilo pojasnjeno, da knjiga govori o logiki in "še nikoli videnem procesu" sodelovanja. Do danes je zbral več kot 65.000 všečkov, kar kaže na priljubljenost knjige The Ten tudi toliko let po njenem izidu.
Dokumentiranje edinstvenega postopka oblikovanja
Knjiga se je imenovala "Ikone" in je imela na sprednji strani poleg tankega napisa Nike swoosh in Ablohovega citata natisnjene besede "Something's Off": "Vse, kar počnem, je namenjeno 17-letni različici mene samega." To razkriva njegovo željo pomagati in navdihovati tiste mlade oblikovalce, ki so tako kot on potrebovali pomoč in navdih za razvoj svojih talentov. Ikone so bile velik del tega, saj po navedbah spletne strani Taschen podrobno opisuje "inženirsko iznajdljivost" projekta in Ablohov "raziskovalni proces oblikovanja".
Knjiga ima švicarsko vezavo z odprtim hrbtom, ki posnema filozofijo razkrivanja deseterice, opisuje pa tudi, kako je z "napisi, ironičnimi etiketami, kolažem in kiparskimi tehnikami" oživil deset modelov in jim hkrati dal nov pomen. Razdeljena je bila na dva dela, katalog in konceptualno orodjarno, v katerih so bile poleg širšega pogleda na superge in kulturo superg predstavljene tudi intimne podobe, kot so prototipi iz kolekcije in izvirna besedilna sporočila, ki sta si jih pošiljala oblikovalca. Poleg besedil samega Virgila so bila v knjigo vključena tudi poglavja Nikejevega Nicholasa Schonbergerja in drugih gostujočih piscev, predgovor pa je pripravil še en Nikejev sodelavec, Hiroshi Fujiwara.
Trajna zapuščina
Nike je v Virgilu Ablohu našel oblikovalca s popolno kombinacijo lastnosti: surov talent, osupljiva vizija, neustrašna narava in močan ustvarjalni duh. Te lastnosti so mu omogočile, da je na novo opredelil pravila mode in oblikovanja, saj je uresničil projekt, ki je po njegovih besedah predstavljal "demokracijo tega, kako oblikovanje raziskuje svet". Njegova prizadevanja so se končala z desetimi čevlji, ki so trajno vplivali na kulturo superg in še danes vplivajo na mlade oblikovalce. Nike bi lahko branil svoje modele in omejeval Ablohovo delo, vendar je bila znamka tako navdušena nad njim, da mu je dala svobodo, da je s partnerstvom "našel nov prostor". Zaradi vsega tega je kolekcija The Ten postala celovit niz kultnih superg in eno najbolj zgodbarskih sodelovanj, kar jih je kdajkoli obstajalo. Abloh je nekoč dejal: "Ne moreš se odločiti, da boš ustvaril ikono. Kultura ti jo vrne." Morda se ni odločil ustvariti ikone, vendar mu je kultura zagotovo vrnila številne izmed njih, kar je zagotovilo, da projekt The Ten ostaja kot poklon trajni zapuščini velikega oblikovalca.