SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

Ustvarjeno za pustolovsko dušo.

Nike Air Humara
© Nike

Visoke ambicije in skromen zaposleni

Že v zgodnjih osemdesetih letih se je podjetje Nike začelo širiti, da bi preseglo ponudbo športnih čevljev, zaradi katerih je bilo tako uspešno v svojem prvem desetletju. Poseben oddelek za pohodništvo, ustanovljen leta 1981, je blagovni znamki omogočil eksperimentiranje z bolj robustnimi čevlji, ki so tvorili temelje Nike ACG (All Conditions Gear) - dela blagovne znamke, osredotočenega na ustvarjanje funkcionalnih oblačil za uporabo na prostem. V devetdesetih letih prejšnjega stoletja se je Nike še bolj razširil in do leta 1996 so njegovi oblikovalci lahko združili svoje strokovno znanje na področju zmogljivih tekaških copat z novejšim zanimanjem za obutev za vse terene ter ustvarili serijo tekaških copat, ki so bili konec devetdesetih let še posebej priljubljeni pri blagovni znamki. Kljub temu da je imel Nike na voljo ekipo visoko usposobljenih strokovnjakov za obutev, je ubral nekonvencionalno pot in za izdelavo najbolj funkcionalnega in tehnično dovršenega tekaškega copata angažiral mladega oblikovalca z bogato delovno zgodovino, vendar praktično brez izkušenj z oblikovanjem obutve. Poteza se je obrestovala, saj je ta skromni uslužbenec na koncu ustvaril dve najbolj brezčasni silhueti za tek po terenu v zgodovini znamke: Air Humara in njegovega naslednika Air Terra Humara.

© Nike

Rojen oblikovalec

Peter Fogg se je vedno zdel usojen, da bo postal oblikovalec. Kot sin učiteljice trgovine in učitelja umetnosti je že od mladih nog naravno težil k risanju in v šoli obiskoval številne predmete, ki so temeljili na oblikovanju. Med enim od njih je Foggov profesor opazil, kako rad skicira avtomobile, in mu predlagal, naj se preizkusi v tesalnem oblikovanju - tehniki, pri kateri se različne oblike postavljajo skupaj na način mozaika, da se ustvari vzorec brez vrzeli. Profesor je Fogga usmeril na tečaje oblikovanja na državni univerzi San Jose, kjer je Fogg tudi diplomiral. To je mladega oblikovalca pripeljalo do vrste različnih zaposlitev, kjer je izpopolnjeval svojo spretnost z delom na različnih predmetih, od snorkljev do elektronskih iger bridža in celo notranjosti letala Boeing 737. Med delom na tem letalu pa je imel resne zdravstvene težave, zato je pustil službo in se posvetil okrevanju.

© Nike

Vrnitev na delo

Pred boleznijo je Fogga začelo skrbeti, da se njegova kariera nikamor ne premakne, zato je, ko se je po nekaj mesecih zdravljenja vrnil na področje oblikovanja, ta trenutek izkoristil kot priložnost za spremembo. Navezal je stik z Davom Schenonom, sošolcem iz časov študija na univerzi San Jose State, ki je postal direktor oblikovanja, odgovoren za Nikejeve oblikovalce obutve. Schenone mu je povedal, da zaposlujejo, in mu svetoval, naj razmisli o prijavi na delovno mesto. Fogg je upošteval prijateljev nasvet in po več preložitvah, ki so mu omogočile, da je vadil risanje čevljev in rolerjev - nekaj, s čimer se je takrat ukvarjal Nike - je dobil priložnost, da na razgovoru pokaže svoje sposobnosti. Očitno je bila njegova vaja koristna, saj je Fogg dobil službo, čeprav je bil čevelj, ki ga je oblikoval, najbližji čevlju, ki ga je kdajkoli oblikoval, potapljaški čevelj.

© Nike

Zahtevna naloga

Po prihodu v Nike je bil Fogg dodeljen oddelku za tek. Tekači so bili v središču uspeha podjetja vse od leta 1971, ko je Bill Bowerman zasnoval podplat z valovitim podplatom za izboljšanje oprijema tekaških copat, zato je bilo to pomembno imenovanje, ki je bilo povezano s pritiskom in pričakovanji. Za Fogga prehod ni bil tako enostaven, saj je iz velike ekipe, ki je bila odgovorna za dolgoročne, inženirsko vodene projekte oblikovanja letal, začel delati v zelo majhni ekipi ali celo sam na obutvi, ki je bila usmerjena v zmogljivost in estetiko. Še večji izziv je predstavljal vse večji uspeh podjetja Nike, saj so vodilni v času Foggovega prihoda sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja podjetje prenehali označevati kot preprostega proizvajalca čevljev, temveč so poudarjali njegovo strokovno znanje na področju oblikovanja in trženja. Približno takrat so med tekači opazili potrebo po kakovostnih tekaških copatih, saj je vse več ljudi preživljalo čas zunaj mesta v naravi, vendar so na tem področju že delovale druge priljubljene blagovne znamke, zato so morali ustvariti nekaj, kar bi jih ločilo od konkurence. V skladu s temi ambicijami so Fogga prosili, naj izdela tehnično dovršen tekaški čevelj, ki bo pokazal sposobnost znamke, da izdela hiperfunkcionalno obutev s privlačno estetiko.

© Nike

Tarahumara

Fogg se je z veseljem odločil, da bo najbolje, če se bo pri oblikovanju zabaval. Izhajal je iz stvari, ki so ga zanimale, vključno s svojo naklonjenostjo do teka po stezi in vožnje s terenskim kolesom po blatu. Med najpomembnejšimi vplivi so bili tudi Tarahumara - avtohtona skupina iz razgibanega kanjona na severu Mehike, katere ploščati sandali so že leta 1991 navdihnili model Nike Air Huarache. V preteklosti so bila naselja Tarahumara tako daleč narazen, da so njihovi prebivalci med njimi tekli tudi do 200 milj v več dneh po težkih, skalnatih razmerah, da bi prenesli novice. Njihova lastna beseda Rarámuri se celo nanaša na njihovo tekaško dediščino, vzdržljivost na dolge proge pa je sestavni del njihove kulture.

Robustna zasnova

Fogg je besedo "Humara" iz besede Tarahumara prenesel na čevelj in oblikoval dizajn, ki je utelešal športno in vzdržljivo naravo teh ljudi ter se oddaljil od težkih in okornih tekaških čevljev, ki so bili značilni za tisti čas. Namesto tega je izdelal nekaj, kar je bilo bolj usmerjeno v tek, in sicer lahek, funkcionalen model z udobnim prileganjem, ki je bil še vedno trpežen, vzdržljiv in odporen proti elementom. Dodal mu je debel podplat z visokim oprijemom in dvosmernimi oprijemnimi blazinicami na sprednjem delu stopala in peti, ki uporabnika podpirajo pri hoji navkreber ali navzdol. Upogibni žlebovi na njegovi površini so ohranjali dobro raven okretnosti, zaradi uporabe enote Zoom Air na sprednjem delu stopala in enkapsuliranega Air na peti pa je bil izredno udoben, ne glede na to, ali je stopal čez skale, grušč in korenine ali hodil po mestnih ulicah. Medtem je bil emblem za tek na smučeh v obliki romba pod stopalnim lokom osrednji element enote podplata, ki je ponosno naznanjal namen čevlja. Tako kot podplat je bila tudi zunanjost vmesnega podplata optimizirana za težke razmere, saj je bil prevlečen z edinstvenim tekstilnim ovojem, ki ga je navdihnil vmesni podplat prejšnjega Nikejevega čevlja za kros vadbo in ga ščitil pred odrgninami - nekaj takega je bilo prvič uporabljeno pri tekaškem copatu. Fogg se je pri oblikovanju zgornjega dela, ki je bil izdelan iz mešanice tekstila in mrežice za vzdržljivost in udobje, zgledoval po taborniških šotorih, trakovih in plezalnih čevljih. To mu je dalo tudi športno estetiko in pomagalo, da se je mehko prilegal stopalu, medtem ko je gumijasta kapica ščitila sprednji del pred odrgninami in urezninami. Vodoodbojne lastnosti so mu omogočile, da je vzdržal mokre razmere, značilen sistem vezalk s trakovi pa je pomagal ohranjati nogo varno med energičnim gibanjem.

© Nike

Tekmovalni copati Terra Humara

Zaradi takšnega nabora podpornih funkcij so mnogi mislili, da je bil model Air Humara ob izidu leta 1997 del Nikejeve serije ACG (All Conditions Gear). Res bi se lahko dobro vključila v to serijo, vendar je bil njen glavni namen tek po stezi in, kot je izjavil sam Fogg, morajo biti takšni modeli najprej odlični tekaški copati, zato je ostala v Nikejevem tekaškem oddelku. Kljub temu je navdihnil prihodnje modele ACG in pogosto velja za del linije ACG. Enako velja za naslednji Foggov copat, Air Terra Humara, ki je na trg prišel pozimi leta 1997. Tako kot njen predhodnik je bila tudi Terra Humara opremljena z močnim, oprijemljivim podplatom, katerega črno barvo je navdihnil prvotni Air Max 95, in srednjim podplatom, ki je vseboval tako Zoom Air kot enkapsulirani Air. Z nizom okroglih oken v peti je bila na ogled zračna blazina, s čimer je bil model Terra Humara eden prvih tekaških copat za tek na smučeh z vidnim zrakom. Da bi preprečili predrtje med tekom v naravi, so bila okna odmaknjena od površine srednjega podplata, okna na njegovi medialni strani pa so bila nekoliko manjša, da bi tam zagotavljala večjo stabilnost. Za zgornji del se je Fogg zgledoval po motornem kolesu, da bi v zasnovo vnesel občutek varnosti in stabilnosti. Vizualno so njegovi boki spominjali na kolo motornega kolesa, ukrivljena prevleka na vsakem od njih je temeljila na zavornem kolutu, iz njega pa se je raztezala vrsta špicam podobnih prstov, ki so tvorili sistem vezalk čevlja, medtem ko so bila okrogla okna Air v srednjem podplatu nadaljnja referenca na ta navdih motornega kolesarstva.

© Nike

Domiselno oglaševanje

Model Air Terra Humara je bil še globlje povezan z Nikejevo kolekcijo ACG kot njegov predhodnik, saj je ime Terra prevzeto iz modela Air Terra ACG iz leta 1991, ki je služil kot osnova za prihodnje tekaške copate te znamke. Prav tako je imel koristi od istega igrivega in iznajdljivega oglaševanja, po katerem je postala znana linija ACG. Na enem od plakatov v času izdaje je bila objavljena pesem, napisana z vidika čevlja. V njej so bile naštete robustne lastnosti čevlja Terra Humara, pri čemer so bile navedene stvari, kot so "imam agresivni podplat, ki se rad drži", "moji prednji in peta enoti Air-Sole sta mehki" in "voda ne uživa v družbi mojih neabsorbirajočih materialov". Na koncu so bile zapisane vrstice: "Sem Air Terra Humara. In tudi imena mi ne morejo škodovati."

© Nike

Ljubljenec zvezdnikov

Prvi barvni odtenki Foggovih modelov Air Humara in Air Terra Humara so temeljili na gorskih kolesih in drugih oblačilih za uporabo na prostem, pri čemer so bili uporabljeni temni, zemeljski toni, ki so pomagali skriti umazanijo, nabrano med bivanjem v naravi. Čeprav sta bila zaradi tega estetsko privlačna, sta bila oba modela zasnovana predvsem funkcionalno, zato je bilo presenečenje, ko sta se začela uporabljati kot vsakdanja obutev, zlasti model Terra Humara pa je zaslovel med zvezdniki, saj so ga nosile glasbene zvezde, kot sta Courtney Love in Brittany Spears. Nihče ni bil bolj presenečen kot Fogg, ki se kot novinec v obutveni industriji o svojih kreacijah ni nikoli pogovarjal z ljudmi, ki ne tečejo, saj je pričakoval, da bodo za nakup teh izdelkov zainteresirani le tekači na tekaških progah. Oblikovalec je bil še bolj presenečen, ko ga je Vogue nagovoril za uredniški članek o tekaški obutvi, ki je postala športni copat. Objavljen je bil maja 1998 in se je poglobil v Foggov oblikovalski proces, predstavil njegovo nekonvencionalno ozadje, ekscentrične zamisli in plodno ustvarjalnost. Razkril je tudi drug navdih za čevelj - notranje delovanje ure Swatch - in poudaril dejstvo, da je bilo čevlje Terra Humara mogoče videti na znanih nogah po vsem New Yorku in Los Angelesu. Ta članek je pomagal dokazati, da bi Fogg lahko uspešno nadaljeval kariero oblikovalca obutve, zato mu je Nike začel bolj zaupati. Poleg tega je bil za podjetje Nike to pomemben trenutek, saj je dokazal, da je blagovna znamka oblikovalsko usposobljena in da ima potrebno strokovno znanje za učinkovito združevanje mode in funkcionalnosti.

© Vogue

Srečno posredovanje

Zaradi te nepričakovane pozornosti so bili Foggovi tekaški copati konec devetdesetih in v začetku dvajsetega stoletja izjemno uspešni, kar je še bolj presenetljivo, če upoštevamo, da Humara skoraj ni prešla razvojne faze. Med zgodnjim procesom oblikovanja je bilo Foggu rečeno, naj preneha delati na čevlju, ker razvijalcu ni bil všeč. Na srečo je Foggov vodja trženja verjel v Air Humara, stal je za njegovo zasnovo in poskrbel, da je bil sprejet v proizvodnjo. Če se to ne bi zgodilo, ne bi bilo modela Humara ali Terra Humara, Nikejevi tekaški copati pa bi napredovali v povsem drugo smer. Glede na priljubljenost obeh silhuet je skoraj nepredstavljivo, da bi se to lahko zgodilo, zlasti glede na njun dolgoletni uspeh, zaradi katerega sta v naslednjih desetletjih večkrat izginila in se vrnila.

© Nike

Vrnitev v novem tisočletju

Medtem ko so prva leta modela Humara zaznamovali nastopi zvezdnikov, so bila sodelovanja tista, ki so prinesla njegov dolgoročni uspeh. Leta 2002 je izjemna ekipa HTM, ki je združevala ustanovitelja Fragment Design Hirošija Fudživaro, vizionarskega oblikovalca Tinkerja Hatfielda in prihodnjega izvršnega direktorja podjetja Nike Marka Parkerja, pripravila dve barvni različici Terra Humara, usmerjeni k življenjskemu slogu, s prikupnimi usnjenimi zgornjimi deli, ki so pomagali silhueti najti priljubljenost v novem tisočletju. Leta 2006 je sledila bolj zemeljska različica Terra Humara, iznajdljivo znana kot Trumara po svojem partnerju za sodelovanje: butiku za ulično obutev in superge True. Nike je leta 2009 ponovno izdal to barvo z lasersko kamuflažo v počastitev 13. obletnice blagovne znamke iz San Francisca, oboževalci čevlja pa so še naprej rasli.

© Nike

Sodelovanja in vrnitve

Vse to je pripomoglo k temu, da se je ime Humara preneslo v leto 2010, ko je priznani strokovnjak in navdušenec nad supergami Gary Warnett opisal Petra Fogga kot enega največjih oblikovalcev podjetja Nike. Vendar pa je bilo sodelovanje s podjetjem Supreme leta 2017 tisto, ki je zares spodbudilo ponovni vzpon modela Air Humara. Blagovna znamka za življenjski slog skateboardinga je izdala štiri barvne različice modela Air Humara 17, tri v živahnih tonih Blue Lagoon, Action Green in Fire Pink, četrta pa je bila elegantna različica Triple Black. Vsaka je bila predstavljena v tradicionalni izvedbi, z dodanimi odsevnimi materiali 3M na prstih in peti, da so bili še bolj praktični. To je pospešilo povsem novo vrsto Humarasov, saj je tekač na stezi izkoristil naraščajoči trend funkcionalnih čevljev za gibanje na prostem, ki se je leta 2022 končal s še enim sodelovanjem. Pri tem se je Nike povezal z luksuzno francosko modno znamko Jacquemus in izdelal dve uglajeni, v usnje oblečeni izdaji - eno v graciozni barvi Light Bone, drugo v bogati Ale Brown - z minimalističnim videzom, ki ga ponazarjajo pomanjšani zlati šumniki, ki krasijo njihove boke. Temu je sledila živahna barva Pink Flash, ki je bila v celoti rožnata, prekrita z mrežo in okrašena z enakimi elegantnimi učinki blagovne znamke kot prejšnja dva modela Nike x Jacquemus. Nato se je leta 2023 Air Terra Humara v sodelovanju s podjetjem Undefeated vrnil v svojo priljubljeno podobo. Trgovina s supergami in blagovna znamka oblačil sta z ljubeznijo poustvarili izvirni čevelj v dveh barvnih različicah: Black in Archaeo Brown, ki sta vsebovali lastne odsevne podrobnosti. Gumijasta površina pete in prsta je imela grobo, mrežasto teksturo, ki je nekoliko podobna pnevmatiki motornega kolesa, kar je bil poklon Foggovemu prvotnemu navdihu, slogan znamke Play Dirty pa se je pojavil na istem mestu kot logotip na supergah HTM, ki so bile na voljo v prvi trgovini Undefeated ob njeni ustanovitvi leta 2002. V začetku leta 2024 sta se pojavili dve nadaljnji barvni različici - presenetljivo turkizna Light Menta in prefinjena Cargo Khaki -, ki sta prav tako vsebovali te edinstvene oblikovne podrobnosti.

© Nike

Izjemna zapuščina

Čeprav je bil Nike Air Humara šele drugi čevelj, pri katerem je Peter Fogg sodeloval, je bil to izjemen uspeh, ki je razširil privlačnost znamke Nike in začel več desetletij blaginje tako za znamko kot za oblikovalca. Po šestih letih dela v Nikejevem tekaškem oddelku, kjer je izdelal druge odlične tekaške copate, kot sta Sertig in Albis, je Fogg nadaljeval delo v oddelkih ACG, športnih oblačil in košarke ter dokazal svojo vsestranskost z oblikovanjem kultnih modelov, kot sta Pegasus 2002 in Hyperdunk 2013, pri čemer je postal eden najbolj znanih oblikovalcev znamke. Kljub temu Humara in Terra Humara ostajata eni njegovih najboljših silhuet v zgodovini zaradi svoje impresivne zgradbe, ki uporabnika vabi k iskanju pustolovščin. Danes njuna zapuščina živi naprej, saj ju kultni privrženci strastnih navdušencev nad supergami in trail tekači še naprej zbirajo, deloma zaradi njunih tehničnih sposobnosti in modne estetike, pa tudi zaradi očarljive zgodbe njunega legendarnega ustvarjalca.

Read more

SPORTSHOWROOM uporablja piškotke. O naši politiki piškotkov.

Nadaljuj

Izberi svojo državo

Evropi

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

srednji vzhod