Jordan
1
Košarkarski čevelj, s katerim se je začela blagovna znamka.
Začetek izjemne kariere
Leta 1984 se je Michael Jordan kot 21-letni mladenič prijavil na nabor lige NBA. Po uspešni univerzitetni karieri, v kateri je prejel številna priznanja in nagrade, so bila pričakovanja velika in z Jordanom so kot s tretjim izbrancem nabora podpisali pogodbo Chicago Bulls. Vendar nihče ni vedel, kako astronomsko uspešna bo njegova kariera. Razen nekaterih preudarnih uslužbencev podjetja Nike nihče ni vedel, da se bo to zgodilo. Med njimi je bil najvidnejši vodja športnega marketinga Sonny Vaccaro. Zaradi njegovega trdnega prepričanja v Jordanove sposobnosti je blagovna znamka vložila vse, da bi z nadarjenim mladeničem sklenila sponzorsko pogodbo. Ta odločnost je pripeljala do neverjetnega sodelovanja, ki je preraslo v lastno blagovno znamko, ki še danes privablja množice oboževalcev. Zgodovinsko partnerstvo se je začelo z enim zelo posebnim čevljem: Air Jordan 1.
Drzen načrt
Pot do nastanka prvega modela Air Jordan ni bila enostavna. Ko so se začele priprave na sezono NBA 1984-85, so vse najboljše blagovne znamke košarkarskih čevljev v državi želele podpisati pogodbo z Jordanom. Očitno je bil izjemen igralec, Nike pa se je soočil s hudo konkurenco konkurenčnih podjetij Converse, katerega superge je Jordan nosil v času svoje študentske kariere, in adidas, ki je bil v tistem času modna znamka v svetu košarke. Kljub temu si je osebje Nikejevega košarkarskega oddelka, ki je bil v težavah, neutrudno prizadevalo prepričati Jordana, da bi šel z njimi, in celo stopilo v stik z igralčevimi starši, da bi mu zagotovilo srečanje v pisarnah znamke v Oregonu. Na koncu je Jordan, potem ko je slišal drzen načrt podjetja Nike, da bo okrog bodočega zvezdnika zgradil celotno blagovno znamko, in ob obljubi avtorskih honorarjev od vsake prodaje poleg 500 000 dolarjev na leto, ki naj bi jih prejel za partnerstvo - česar mu ni ponudilo nobeno drugo podjetje -, podpisal podpisano pogodbo.
Privlačen logotip in uporniški dizajn
Po sklenitvi dogovora se je Nike lahko lotil izpopolnjevanja prototipa, ki je bil Jordanu predstavljen med njunim srečanjem. Želel je nekaj drugačnega in vznemirljivega z eno pomembno prilagoditvijo - tanjšim podplatom. Peter C. Moore, kreativni direktor, ki je vodil Jordanov projekt, mu je z veseljem ugodil. Po navdihu prejšnjih modelov Nike, kot so Dunk, Air Force 1, Vandal in Air Ship, je izdelal brezčasen čevelj. Imel je trpežen, a tanek gumijast podplat, tanek perforiran prst in tekoč gleženj, zaradi česar je bil hkrati stabilen, zaščitni in udoben. Poleg tega je imel očarljivo estetiko in svoj edinstven logotip, ki ga je prav tako oblikoval Moore. Zgodba pravi, da je bil ekscentrični oblikovalec na povratnem letu po srečanju z Jordanovim agentom Davidom Falkom, ko je videl, kako je stevardesa otroku podala priponko. Na njem so bila krila, ki so mu padla v oči. Med letom je na prtiček narisal znak, ki je prikazoval podoben par kril, ki se je pojavil na obeh straneh košarkarske žoge. To je bil popoln logotip, ki je predstavljal prispodobo Jordanovega športa in njegove izjemne sposobnosti visenja v zraku, hkrati pa je predstavljal tudi Nikejevo tehnologijo zračnega blaženja. Poleg tega značilnega logotipa je Moore čevlju dodal drzne barve, zaradi katerih je resnično izstopal. Rdeče-črna kombinacija je bila videti odlično, hkrati pa se je popolnoma razlikovala od vseh drugih košarkarskih čevljev, ki smo jih takrat videli na igriščih NBA. Za to je bil zelo dober razlog - kršil je pravilo 51 % lige. To je določalo, da lahko igralci nosijo le čevlje, ki so vsaj 51 % beli, kar je pomenilo, da je bila večina tistih, ki so jih nosili v ligi NBA, v tem preprostem tonu in še v eni barvi.
Kršenje pravil
Čeprav Jordan menda ni bil navdušen nad dizajnom, ko ga je prvič videl, mu je čevelj prirasel k srcu in sčasoma se je ogrel zanj. Ko je prvič začel igrati za Chicago Bulls, pa je dobil v nošenje drug par, saj njegovi novi Air Jordani še niso bili pripravljeni. Drugi čevelj je bil podoben čevelj Nike Air Ship, ki je imel, kar je najpomembneje, enake barve kot prihajajoči Jordan 1. Na predsezonski tekmi proti Knicksom 18. oktobra 1984 je Jordan povzročil razburjenje, ko je na igrišče stopil v paru Air Ship, ki je kršil pravila. Vodstvo NBA ni bilo zadovoljno s kršenjem svojih pravil, zato je takratnemu podpredsedniku podjetja Nike Robu Strasserju poslalo pismo, v katerem je izrecno prepovedalo uporabo črno-rdečih čevljev, ki jih je imel tisti dan na nogah. Govori se, da mu je liga zagrozila z denarno kaznijo 5 000 USD na tekmo, dokler jih bo nosil, vendar ni jasno, koliko od tega je moral plačati.
Barva Banned
Čeprav so Jordana med tekmovanjem Dunk leta 1985 še enkrat videli v teh čevljih, je Nike sčasoma v zasnovo vključil več bele barve, tako da je lahko še naprej nemoteno uporabljal čevelj. Kljub temu je spretna marketinška ekipa blagovne znamke v prepovedi videla veliko priložnost in se lotila priprave zdaj že legendarnega televizijskega oglasa. V njem je Michael Jordan preprosto stal in poskakoval s košarkarsko žogo gor in dol, kamera pa se je pomikala proti njegovim stopalom. Glas v ozadju je pojasnil, da je NBA zavrnila Nikejev revolucionarni novi košarkarski čevelj. V nadaljevanju je bilo poudarjeno dejstvo, da niso mogli preprečiti ljudem, da bi kupovali ta model, s čimer so pritegnili uporniški odnos košarkarskih navdušencev po vsej državi, od katerih so ga mnogi začeli imenovati barva Banned. Kljub temu da čevelj, ki ga je nosil Jordan, sploh ni bil Air Jordan 1, nihče ni mogel opaziti razlike na zrnatih televizijskih zaslonih iz osemdesetih let prejšnjega stoletja. Ko je leta 1985 končno izšel na trg, je bila zaradi vznemirjenja, ki ga je povzročil oglas, in Jordanove osupljive prve sezone v ligi NBA, v kateri si je pridobil veliko navijačev in bil izbran za novinca leta v ligi NBA, ta obutev skoraj takoj razprodana.
Preseganje pričakovanj
Čevelj Jordan 1 je bil ob izidu tako priljubljen, da so ga tisti, ki so ga imeli, lahko prodali z dobičkom. Takrat je bila tovrstna preprodaja prva v kulturi športnih copatov, danes pa je to vseprisotna praksa. To kaže na neverjeten uspeh prvega športnega copata Jordan, prav tako kot ogromna številka, povezana z njegovim prvim letom prodaje. Čeprav je Nike za nadaljevanje sodelovanja v prvih treh letih določil cilj približno 3-4 milijone dolarjev, se jim ni bilo treba truditi, saj je čevelj v svojem prvem letu daleč presegel ta znesek in zaslužil kar 163 milijonov dolarjev. Jordanov izjemni uspeh in edinstvena pogodba sta sprožila trend v košarkarskem svetu. Od tega dne naprej so najbolj ikonični igralci tega športa z blagovnimi znamkami, ki so jih sponzorirale, sklepali donosnejše pogodbe, sodobni igralci pa so zaslužili več deset milijonov.
Množica barvnih različic
Po tem odličnem začetku je Nike izdelal vrsto barvnih različic modela AJ1. V prvem letu jih je bilo izdanih več kot deset, poleg uporniške oblike Bred (črna in rdeča ) pa so bile dodane še Chicago, Shadow, Royal in Carolina Blue (zdaj znana kot UNC). Kljub temu da je bilo v naslednjih letih izdanih še več sto barvnih različic, so številne od teh originalnih še danes zelo iskane. AJ1 je takrat za nekaj časa izginil v ozadje, saj je Nike vsako leto izdal posodobljene modele. Takrat niso bili oštevilčeni, vsaka nova iteracija se je preprosto imenovala Air Jordans. Ko pa se je Nike odločil, da bo začel vračati retro modele, so bile dodane številke za razlikovanje med posameznimi silhuetami.
Jordanove vrnitve
Model AJ1 je bil prvič ponovno izdan leta 1994, kar je bilo neprimerno, saj je njegov soimenjak pravkar zamenjal košarkarsko igrišče za bejzbolsko. Klasične barvne različice so imele omejen uspeh, vendar je njihova izdaja postavila precedens za prihodnje retro različice, ki so se z leti vedno znova pojavljale. Jordan se je leta 1995 vrnil v košarko, leta 1999 se je ponovno upokojil in se nazadnje vrnil leta 2001. Sočasno s tem je tudi model Jordan 1 doživel svoj lasten preporod. V naslednjih nekaj letih je Nike izdal stare in nove barvne različice, da bi proslavil igralca, ki je ponovno prišel iz upokojitve. Poleg izvirnega sloga High so bile med njimi tudi različice Low in Mid ter izdaja White Chrome, ki je bila prva, ki je imela takoj prepoznaven logotip Jumpman namesto Nike swoosh.
Postopen ponovni vzpon
Kasneje, aprila 2007, je Nike izdal paket Old Love, New Love. Ta je vključeval retro različico originalne barvne različice Black Toe skupaj s povsem novim črno-rumenim modelom, s čimer se je začela postopna oživitev modela Air Jordan 1. Začelo se je počasi, z vrsto originalnih barvnih različic, od katerih so bile nekatere dobro sprejete, druge ne, preden je sredi leta 2010 z nekaterimi pomembnimi sodelovanji prišlo do pravega razcveta. Eno od njih je bilo z deskarjem Lanceom Mountainom, priljubljenim članom Nikejevega deskarskega oddelka, ki je tako kot številni deskarji, ki so odraščali konec 80. let, posvojil model Jordan 1. Zaradi vzdržljivega usnjenega zgornjega dela, visokega gležnja in zračnega blaženja je bil odličen za zagovornike tega športa, Mountain pa je bil leta 1987 v skate filmu "The Search for Animal Chin" znan kot nosilec neusklajenega para.
Od ikoničnih sodelovanj do velikega platna
Čeprav so bili prispevki Nike SB všeč mnogim, je bilo sodelovanje z oblikovalskim studiem Fragment Design Hiroshija Fujiwara tisto, ki je model Air Jordan 1 zares poneslo v nove višave. Model v črni, beli in kraljevsko modri barvi, ki je izšel konec leta 2014, je bil nekakšen povratek v čas razcveta prvotnih barvnih različic. Izdan je bil v omejenem številu in je bil izjemno hitro razprodan, tako kot so bili razprodani prvi modeli AJ1. Sledilo je vse več osupljivih barvnih različic in sodelovanj, vključno s spominskimi modeli, kot je Shattered Backboard, in partnerstvi s filmskim režiserjem Spikeom Leejem, vizionarskim oblikovalcem Virgilom Ablohom in njegovo modno znamko Off-White™, priljubljenim glasbenim umetnikom in večkratnim Nikejevim sodelavcem Travis Scott ter celo z luksuzno modno hišo Dior. S tem dinamičnim vzponom je obutev Air Jordan 1 postala tako ikonična, da je bila vključena v film Spider-Man iz leta 2018, v katerem je njegov glavni junak nosil par čevljev Chicago AJ1, preden je bila izjemna zgodba o tej obutvi leta 2023 prenesena na veliko platno v filmu s preprostim naslovom "Air". V filmu sta igrala Matt Damon in Ben Affleck, ki sta razkrila zgodovino tega fenomenalnega čevlja več kot 35 let po njegovi prvotni izdaji, s čimer je njegova priljubljenost še dodatno narasla.
Čevelj, ki je spremenil kulturo športnih copat
Nike je s podpisom pogodbe z Michaelom Jordanom, ko je bila njegova kariera še v povojih, pokazal izjemno vizijo. S tem drznim dejanjem je vzpostavil sodelovanje, ki se je od takrat zapisalo kot eno največjih in najodmevnejših v zgodovini športa. Ko je igralec s svojo legendarno predanostjo, talentom brez primere in časom visenja, ki ga je premagoval, razširil in izboljšal košarkarsko igro, je model Jordan 1 spremenil način interakcije športa s kulturo in modo. Povzročil je tudi nekaj pomembnih premikov v kulturi športnih copatov, saj je bil dizajn slavljen ne le zaradi občudovanja navijačev do igralca, temveč tudi zato, ker je bil odličen čevelj. Tako je dosegel preskok od skromnega košarkarskega copata do ikone popularne kulture in zelo iskanega modnega artikla. Zaradi tega je čevelj še vedno tako kulturno pomemben in priljubljen, kot je bil kdaj koli prej. Tako kot človek Jordan bo tudi Air Jordan 1 za vedno ostal eden največjih in najvplivnejših čevljev vseh časov.