SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

Dediščinski športni copati v slogu 70. let.

Blazer
© Nike

Resen izziv

V začetku 70. let prejšnjega stoletja sta soustanovitelja podjetja Nike, Phil Knight in Bill Bowerman, trdo delala, da bi razvila svojo novo blagovno znamko. Ker sta pravkar prekinila sedemletno partnerstvo z japonskim podjetjem Onitsuka Tiger, sta bila precej uveljavljena v tekaški skupnosti, vendar razmeroma neznana v drugih športih. Bowerman je prevzel vodilno vlogo pri oblikovanju in ustvaril inovativne čevlje za trening, s katerimi je Nike začel odlično poslovati. Kmalu pa se je odločil, da potrebuje nov izziv, zato si je zadal nalogo izdelati obutev za košarkarje. Kot pravi Bowerman se je z njo spoprijel in izdelal enega najbolj kultnih športnih copat znamke: Nike Blazer.

© Nike

Iskanje imena

Košarkarske copate v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja sta v glavnem izdelovali dve blagovni znamki. Converse je na tem področju prevladoval od izdaje modela All Star leta 1917, adidas, ki je bil sicer relativni novinec, pa je z modelom Superstar leta 1969 vstopil kot močan izzivalec. Bowerman je vedel, da mora oblikovati soliden kos obutve, ki bo konkuriral tem priljubljenim modelom, in njegov prvi poskus je bila spodobna košarkarska trenirka, znana pod imenom Bruin, ki je bila izdana v začetku leta 1972. Nikejeva lokalna košarkarska ekipa Portland Trail Blazers je začela nositi prototipe modela Bruin in s tem pokazala, da je to primerna izbira za profesionalne igralce. Portlandska franšiza je bila v ligi NBA še precej nova, saj se je pridružila šele v sezoni 1970/71 kot ena od petih ekip, ki so sestavljale prvo pacifiško divizijo, zato je bilo to dobro mesto za Bowermanovo preizkušanje obutve. Konec leta 1972, ko je prišel ustvarit svoj drugi košarkarski trener, je Trail Blazers počastil tako, da ga je poimenoval po razvijajoči se franšizi. Vendar se je namesto polnega imena odločil za nekaj krajšega, bolj vpadljivega in bližjega imenu, ki so ga pogosto uporabljali navijači, ter ga poimenoval Nike Blazer.

Dobro zasnovan košarkarski trener

Prvi Blazer je na igrišče zapeljal že decembra 1972; v času, ko se je ekipa Trail Blazers borila za uveljavitev v ligi. Vendar se je čevelj zaradi svoje najsodobnejše tehnologije in čiste estetike začel prebijati proti tekmecem. Uporaba tehnoloških inovacij v modelu Blazer je izhajala iz Bowermanove želje, da bi športnikom zagotovil zmogljivo opremo, ki so jo potrebovali za igranje na najvišji ravni. To je bil razlog za njegove tri glavne sestavne dele: trpežen usnjen zgornji del, mehak najlonski jezik in podplat iz vulkanizirane gume. Vse to se danes ne sliši preveč visokotehnološko, prav tako pa v tistem času ni bilo posebej revolucionarno, navsezadnje je bil vulkaniziran podplat ključna značilnost modela All Star, ki je bil na voljo že več let. Kljub temu je bila to najboljša možnost, ki je bila takrat na voljo, in Blazer je dobro izkoristil vse tri elemente, da bi igralcem zagotovil vzdržljivost, prožnost in podporo ter okretnost, ki so jo potrebovali, da so lahko sledili hitremu tempu košarke. Poleg tega je Bowerman dodal še nekaj oblikovalskih potez, ki so izboljšale udobje, ki ga nudi Blazer. V zgodnjem oglasu za čevelj je bilo opisano, da je "narejen za akcijo in vzdržljivost", hkrati pa so bile opisane lastnosti, kot so "jezik iz polivinila, oblazinjen ovratnik gležnja in gobica za podporo loka", "notranji podplat iz frotirja, ki vpija vlago" in "zunanji podplat iz priljubljene školjke", kar je omogočilo, da je Blazer tekmoval s svojimi sodobniki.

© Nike

Preprosta estetika in privlačen logotip

Čeprav sta Bowerman in Knight vedela, da lahko Blazer s svojo trdno zasnovo konkurira kakovosti znamk adidas in Converse, sta se zavedala tudi, da to samo po sebi ne bo dovolj, da bi pridobila dolgoletne oboževalce svojih tekmecev. Da bi se temu izognila, sta se osredotočila na izdelavo prepoznavnega videza, tako da sta originalni različici dala nedotaknjen bel zgornji del, izpostavljen jezik iz pene z oznako blagovne znamke in, kar je najpomembneje, črne logotipe swoosh, ki se dinamično vijejo po obeh straneh. Takrat je bil Nikejev simbol, podoben klopom, še precej nov, vendar je že postal takoj prepoznaven znak izdelkov te blagovne znamke. Močan kontrast med velikim, privlačnim logotipom in belim zgornjim delom modela Blazer je pomenil, da ga na igrišču ni bilo mogoče spregledati, tudi če ste ga gledali iz zadnjih vrst stadiona ali na zrnatem televizijskem zaslonu. Ta drzna sprememba v tonu je postala zaščitni znak modela Blazer, saj je Nike belemu in črnemu modelu OG kmalu sledil z modeli, okrašenimi z živobarvnim semišem in belimi črtami za enako izrazit kontrast. Ti preprosti toni, ki so vključevali rdečo, modro in zeleno, so v povezavi z zgodnjo izdajo belo-črnega nizkega modela igralcem omogočili več možnosti izbire, tako da so lahko izbrali barve, ki so najbolj ustrezale barvi njihove ekipe in slogu, v katerem so najraje igrali. Tudi tokrat je podjetje Knight pripravilo privlačen slogan, v katerem je semiš različice opisal kot "barve, ustvarjene za zmagovalce".

© Nike

Vse večja pozornost

Do leta 1977 je Blazer zaslovel kot dobro izdelan košarkarski model z dobrim udobjem in podporo. V povezavi z ekipo Portland Trail Blazers so ga nosili igralci lige NBA, kot je Geoff Petrie, in Phil Knight ga je s svojimi spretnimi oglaševalskimi kampanjami, v katerih je čevelj imenoval "izbira prvakov", dovolj dobro promoviral, da se je lahko povsem udobno postavil ob bok svojim tekmecem. Nike je začel tudi povečevati ponudbo belih barvnih odtenkov, tako da je na zgornji del dodal šumnike različnih tonov, vključno z vijolično, sivo in nekaterimi drugimi. Na igrišču se je ekipa Portland Trail Blazers okrepila s podpisom močnega napadalca Mauricea "The Enforcer" Lucasa in prihodom zelo spoštovanega Jacka Ramsayja kot glavnega trenerja ter leta 1977 prvič in doslej edinkrat zmagala v ligi. To je pripomoglo k ponovni pozornosti do Nikejevih košarkarskih copat, saj je branilec Larry Steele igral s copati Bruins s svojim priimkom na peti, vendar je Blazer zaradi še ene od zgodnjih podpor igralcev te znamke kmalu dobil še večjo priljubljenost. To je storil najudobnejši človek v ligi: George Gervin.

© Nike

Ledeni mož

George Gervin je bil strelec, ki je igral za San Antonio Spurs. Gervin je bil očitno nadarjen igralec, ki pa še ni dosegel svojega polnega potenciala, zato je že prej slovel po svoji mirni, delavni naravi in sproščenem vedenju na igrišču, zaradi česar se ga je oprijel vzdevek Iceman, potem ko ga je Roland "Fatty" Taylor - nekdanji soigralec iz časov, ko je igral za moštvo Virginia Squires - začel klicati Ice. Gervin se je na podlagi te osebnosti izboljšal kot strelec, saj je svoje delo opravljal mirno in vztrajno. Leta 1977 se je prvič uvrstil v ekipo NBA All-Star, čeprav kot rezervist, in sezono končal kot šesti najboljši strelec lige z 1895 točkami. Na podlagi tega je v sezoni 1977-78 prvič v karieri postal najboljši strelec lige NBA, in sicer z neverjetnimi 63 točkami, ki jih je dosegel zadnji dan rednega dela sezone proti New Orleans Jazz. S to impresivno vrnitvijo je dosegel 2232 točk s povprečjem 27,2 točke in tako postal strelski prvak z majhno razliko le 0,1 točke na tekmo.

© Nike

Nikejev MVP tekme All-Star

Ker je Gervin s svojimi predstavami začel tekmovati z nosilci Converse, kot je bil njegov nekdanji soigralec iz ekipe Squires Julius Erving, sta bila Bowerman in Knight navdušena, da zvezdnik Spurs zastopa njuno blagovno znamko, zlasti ker je za to prestopil iz njunega drugega velikega tekmeca. Gervin je pred obleko Blazer običajno nosil adidasove košarkarske čevlje, vendar so ga prepričali, da je zamenjal obutev, deloma zaradi denarja, ki ga je ponujal Nike, pa tudi zato, ker je Bowerman s svojim "nekonvencionalnim" razmišljanjem ustvaril "bolj kakovosten čevelj". Gervin je do konca kariere še naprej nosil Nikejeve košarkarske copate, v najboljših letih pa je bil obraz modela Blazer. Po prelomni sezoni 77-78 je Iceman naslednje leto znova postal prvak v točkovanju, v naslednji sezoni pa je dosegel kar 2585 točk in bil znova imenovan za vodilnega v točkovanju, tokrat je dosegel več kot 400 točk več kot njegov najbližji tekmec, veliki Moses Malone. V sezoni 80-81 je Gervin zaradi poškodbe izpustil nekaj tekem in v skupnem seštevku padel na tretje mesto, leta 1982 pa je s še enim impresivnim rezultatom 2551 točk še drugič premagal Maloneja in osvojil nagrado. Vsako leto do leta 1985 je bil tudi stalnica ekipe All-Star, leta 1980 pa je postal MVP All-Star z znakom swoosh na nogah, potem ko je na tekmi dosegel 34 točk in 10 skokov.

© Nike

Promocija Blazerja

Gervin je z neverjetnimi predstavami in izjemnimi točkovnimi sposobnostmi ekipo San Antonio Spurs iz srednje divizijske ekipe popeljal v ekipo, ki je bila običajno na vrhu svoje divizije in se je redno uvrščala v play-off. V letih 1982 in 1983 jih je pripeljal celo do konferenčnega finala, vendar so jih obakrat izločili Lakersi Magica Johnsona in neustavljivi Kareem Abdul-Jabar. Kljub temu so Gervinovi podvigi dvignili Nike Blazer v še večje višave, saj so ga navijači kljub temu, da ni nikoli osvojil naslova, radi gledali. Vedeli so, da bo pripravil šov, kar je opazil tudi eden od komentatorjev, ki ga je na tekmi proti LA Lakers označil za "človeškega vrhunca". Ta sloves je pripomogel k promociji modela Nike Blazer in še vedno je mogoče najti znane slike, na katerih nosi belo-črni model, medtem ko elegantno izvaja svoj značilen met s prstom, ki odlično uteleša spretnost, nadzor in čut, ki ga je vnesel v igro. Gervinova slava je bila tako dobra za Blazer, da sta se Knight in Bowerman odločila, da igralcu naredita njegov poseben par. Poleg modela Steele Bruin je bil to eden prvih primerov Player Exclusive in je postal znan kot Iceman Blazer, saj je bil Gervinov nepozabni vzdevek natisnjen na peto s krepkimi črnimi črkami. Na igrišču je ta edinstveni model še bolj opozoril na model Blazer, zunaj njega pa je Gervin z Nikejevimi oglaševalskimi kampanjami pripomogel k popularizaciji čevlja. Na eni od posebej kultnih slik je upodobljen, kako sedi na ledenem prestolu z visokim modelom OG Blazer na nogah in hladnim nasmeškom na obrazu.

© Nike

Tehnologija gre naprej

George Gervin se je v poznih 70. in zgodnjih 80. letih odlikoval kot eden najboljših igralcev lige NBA vseh časov, hkrati pa je pomagal, da je model Blazer postal priljubljen košarkarski copat, tako v ligi kot med običajnimi igralci. Vendar sta oba modela kmalu dosegla svoj vrhunec in počasi so ju zamenjali novejši modeli. Gervin je bil že krepko pred tridesetim letom in ni imel več takšne hitrosti kot nekoč, zato se je po sezoni, ki jo je preživel ob boku mladega Michaela Jordana pri Chicago Bulls, upokojil iz lige NBA, nato pa odšel v tujino in kariero končal v Italiji in Španiji. Medtem so Nike Blazer nadomestili tehnološko naprednejši košarkarski copati, kot sta bila Air Force 1 iz leta 1982 in Jordanovi signature line, zaradi katerih neverjetnega uspeha je Nike v naslednjih desetletjih postal vodilna blagovna znamka v igri. Vendar to ni bil konec za Gervinov priljubljeni Blazer, saj mu je na pomoč priskočila precej nepričakovana subkultura.

Iskanje novega doma

Čeprav je Nike oblikoval Blazer za košarko, je tako kot številne druge športne silhuete sčasoma našel svoj dom drugje. Za Blazerja je bil ta dom svet rolkanja. Ta šport je v času izida Blazerja obstajal že nekaj desetletij, vendar se je še vedno razvijal in še ni dosegel večje priljubljenosti. Vendar se je z izdelavo prvega poliuretanskega kolesa leta 1972 to spremenilo in s tem športom se je začelo ukvarjati veliko več ljudi. Ti novi navdušenci so za učinkovito drsanje potrebovali posebno vrsto obutve in zgodilo se je, da je bil Blazer popoln čevelj za to nalogo. Konec 70. let so se tega začeli zavedati tudi drsalci in več profesionalcev ga je nosilo zaradi podpore gležnju, oprijema in občutka na deski, ki so ga dobili zaradi podplata iz vulkanizirane gume. To je bil tudi zelo trpežen čevelj, saj so bili debeli blatniki in trpežen zgornji del iz usnja ali semiša odporni na vsakodnevno drsanje.

© Nike

Vstop v novo tisočletje

V osemdesetih in devetdesetih letih so se Nikejevi košarkarski copati pogosto znašli na nogah drsalcev. Modela Dunk in Air Jordan 1 sta postala čevlja za skejtanje, v kulturi pa je ostal tudi model Blazer, ki je tako dobil novo identiteto in prenesel svoje ime v naslednje tisočletje, čeprav predvsem med skejtersko subkulturo. Vendar pa povezave Blazerja s skejtanjem ne smemo podcenjevati, saj je prav ta na koncu pripeljala čevelj nazaj v mainstream.

© Nike

Zgodnja sodelovanja

Tako kot pri številnih drugih Nikejevih modelih dediščine je bila skrivnost vrnitve modela Blazer sodelovanje. Eno prvih je bilo sodelovanje s priljubljeno blagovno znamko uličnih oblačil Stussy. Podjetje Stüssy, ki je bilo priljubljeno v skejterski skupnosti, je z Nikejem že sodelovalo pri različici modela Dunk, leta 2002 pa je za naslednje sodelovanje izbralo model Blazer. Skupaj sta izdelala dve usnjeni srednji majici: eno temno mornarsko modro z živo rožnatim swooshem, drugo ogleno sivo z živo zelenim logotipom, s čimer sta ohranila preprosto dvobarvno shemo klasičnega Blazerja. Naslednje leto je pionirski grafitar Futura ustvaril različico, prevlečeno s plišastim semišem s temno modrim osnovnim slojem, peščeno bež prekrivnimi plastmi in listnatimi zelenimi poudarki. Ti umirjeni odtenki so ji dali eleganten videz, zaradi česar je postala priljubljena, vendar je omejena izdaja le 1000 parov pomenila, da je ta sodelovalni copat lahko dobilo le nekaj ljudi.

© Nike

Uradni čevelj za skate

Kljub temu da sta ti dve partnerstvi Nike Blazer pritegnili pozornost navdušencev nad športnimi copati, je bil ta model na začetku leta 2000 še vedno precej nišni model. Ker pa je Sandy Bodecker leta 2002 z vključitvijo skejterjev in skejterskih trgovin v ustanovitev podjetja Nike SB uspešno osvojil svet skejtanja, je bil oder pripravljen za še močnejšo vrnitev. To se je zgodilo leta 2005, ko se je znani deskar in ljubitelj Blazerja Lance Mountain povezal z novim Nikejevim oddelkom za skejtanje, da bi silhueta dobila prenovo, prilagojeno za skejtanje. Ker je bila že tako dobra izbira za drsalce, se je posodobitev zdela že zdavnaj potrebna in ni bilo treba veliko spreminjati, da bi jo uskladili z drugo kakovostno obutvijo za ta šport. Mountain je preprosto dodal nekaj več oblazinjenja, zlasti na jeziku, v vmesni podplat pa namestil blazine Zoom Air za največje udobje, s čimer je model Blazer končno postal uradni čevelj za rolkanje. Danes je to eden od stebrov linije Nike SB, Mountain, ki je leta 2007 uradno podpisal pogodbo z ekipo te blagovne znamke za skate, pa je bil odgovoren za več bolj priljubljenih sodelovanj z modelom SB Blazer.

© Nike

Supreme x SB Blazer

Na podlagi vse večjega uspeha modela SB Blazer se je znamka za življenjski slog skateboardinga Supreme leta 2006 odločila sodelovati z modelom za trojico skupnih superg. Z oblazinjenim zgornjim delom, podobnim jakni, s potiski iz umetne kačje kože in zlatimi detajli je ta razkošni sklop modelov prinesel vrhunski videz in retro šik v serijo Blazer ter ji omogočil, da konkurira izjemno priljubljenemu modelu SB Dunk.

© Nike

Številni sodelujoči partnerji

Sodelovanja z Blazerjem sredi 2000-ih so utrdila silhueto kot eno od Nikejevih klasik, znamka pa je leta 2010 ponudila celo vrsto novih barvnih različic. Njen sloves se je razširil in ni bila le spoštovana obutev za skejtanje, ampak so jo ljudje zaradi udobja in preproste estetike začeli nositi kot vsakodnevno športno obutev. Vedno več sodelavcev je želelo sodelovati z Blazerjem, kar je pripeljalo do zanimivih partnerstev z japonsko modno znamko Comme des Garçons, Fragment Design Hiroshija Fujiwara, butikom za ulična oblačila Slam Jam, napredno znamko Sacai Chitose Abe in celo znanstvenofantastično televizijsko serijo Stranger Things. Ob tem je Blazer ostal pomemben del skate scene in Nike se je povezal s skate znamkami, kot so švedska Polar Skate Co, Gnarhunters Elisse Steamer in madridska Welcome Skateboarding, pa tudi s profesionalnimi skejterji, kot so Kevin Bradley, Mason Silva in Grant Taylor. Med najbolj iskanimi sodelovanji z Blazerjem pa je model iz leta 2017, ki je nastal v sodelovanju z modno znamko Off-White™ Virgila Abloha. Ta umetelno dekonstruirana zasnova je nastala kot del Ablohove prelomne kolekcije "The Ten", s povečanim swooshem, značilno blagovno znamko Off-White in poudarjenimi elementi, ki poudarjajo bistvene elemente Blazerja. Leta 2018 je Abloh oblikoval še dve barvni različici, tokrat na temo noči čarovnic, nato pa je sodeloval pri posebnem modelu s teniško superzvezdnico Sereno Williams.

© Nike

Modna ikona

Do leta 2020 je bil Blazer spet velik del sodobne popkulture, Nike pa je nadaljeval širjenje kolekcije z novimi barvami, posodobljenimi modeli in še več sodelovanji. Posvojili so ga zvezdniki, od Wiz Khalifa, ki je leta 2022 v intervjuju za Jimmy Kimmel Live nosil klasično belo-črno visoko majico, Anne Hathaway, ki so jo ujeli v Blazer Mid z leopardjim potiskom, do Tie Mowry, ki je leta 2023 na družbenih omrežjih objavila fotografijo, na kateri je nosila Nike Blazer Mid '77 Next Nature. Pravzaprav so družbeni mediji v tem času močno vplivali na pot modela Blazer, saj so priljubljene vplivnice, kot sta Vittoria Ceretti in Bella Hadid, nosile ta copat in mu zagotovile še večjo verodostojnost kot kosu visoke mode.

© Nike

Popolna brezčasna klasika

Več kot pet desetletij je minilo, odkar se je Nike Blazer prvič pojavil na košarkarskih igriščih lige NBA, a kljub temu ostaja osrednji del kulture superg po vsem svetu, čeprav je po današnjih standardih slab košarkarski čevelj. Tako kot številne druge Nikejeve silhuete je prehod iz športa v modo opravil prek nekaterih nepričakovanih subkultur, vendar se za razliko od večine teh čevljev njegova zasnova v tem času skorajda ni spremenila. Danes je standardni model videti skoraj tako kot v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, s čisto estetiko, zaradi katere ga je enostavno stilizirati, trdno konstrukcijo, zaradi katere je vzdržljiv, in udobnim podplatom, ki podpira vsakodnevno nošenje. Nike Blazer, ki je bil prvotno priljubljen zaradi svoje športne zmogljivosti, zdaj pa je zelo cenjen zaradi svoje elegantne retro estetike, je utelešenje brezčasne klasike.

Read more

SPORTSHOWROOM uporablja piškotke. O naši politiki piškotkov.

Nadaljuj

Izberi svojo državo

Evropi

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

srednji vzhod