SPORTSHOWROOM

adidas

Gazelle

Adidasova brezčasna in vplivna klasika.

adidas Gazelle
© adidas

Pomembna silhueta

V zgodnjih letih se je adidas osredotočal na ustvarjanje funkcionalne obutve za amaterske in profesionalne športnike, vendar so številni športni modeli postali tudi priljubljeni modeli za življenjski slog. Eden od teh je bil adidas Gazelle - zmogljiv čevelj s čisto, nekomplicirano estetiko, ki je v več desetletjih prerasel v eno najpomembnejših silhuet v obsežnem katalogu blagovne znamke.

© adidas

Izdelek zgodovine

Zgodba modela Gazelle se je začela že leta pred njegovim nastankom, saj so bili njegovi predhodniki številni različni modeli. To sta bila Rom, ki je Wilmi Rudolph pomagal osvojiti tri zlate medalje na olimpijskih igrah v Rimu leta 1960, in Olympiade, ki ga je na olimpijskih igrah v Tokiu leta 1964 izbrala nemška sprinterska ekipa. Oba modela sta bila zelo zmogljiva in sta utrla pot modelu Gazelle, ki je od teh predhodnikov prevzel elemente, kot sta peta in podplat.

© adidas

Dve drzni barvi

Leta 1965 je bil izdelan prvi prototip Gazelle. Prvič je adidas uporabil semiš kot glavni material za zgornji del, s čimer se je razlikoval od drugih čevljev za vadbo tistega časa, ki so dajali prednost tradicionalnemu usnju. Ta plišasta tkanina je bila prav tako trpežna, vendar lažja in je uporabniku omogočala večjo hitrost, poleg tega pa je imela tudi to prednost, da je lahko med postopkom barvanja dobila žive barve. Ta predhodni model je bil v bogatem odtenku rdeče barve, leta 1966, ko je bil model Gazelle uradno izdan, pa se mu je pridružila še modra različica. Takrat razlika v barvi ni bila le stvar estetike, ampak je pomenila tudi majhno razliko v oblikovanju. Medtem ko sta imela oba modela zgornji del iz kengurujskega semiša z adidasovim značilnim logotipom s tremi črtami na strani, zavihek za peto in posebno podporo za lok, je bila enota podplata individualna za določeno barvno različico in zato prilagojena predvideni uporabi. Rdeča različica je imela prozoren podplat z vzorcem tekalne plasti v obliki ribje kosti, ki je zagotavljal odličen oprijem in preprečeval zdrs na notranjih površinah. Oblikovan je bil predvsem za uporabo v rokometu in da bi zagotovili, da je učinkovit čevelj za ta šport, so ga testirali nekateri najboljši igralci na svetu, med katerimi jih je bilo veliko iz Nemčije, ki je bila v tistem času ena najboljših rokometnih držav. Nasprotno pa je bila modra izdaja namenjena športnikom, ki so večinoma igrali na prostem. Njegov gumijasti podplat je bil optimiziran za splošne treninge, z večcelično zasnovo, ki je zagotavljala dodaten oprijem na različnih igralnih površinah.

© adidas

Eksperimentiranje in ponovitve

Z zgornjim delom iz semiša in različnimi možnostmi podplata je Gazelle izstopal iz množice in postal priljubljen čevelj za trening, ki so ga uporabljali številni profesionalni športniki in se je pojavljal v takratnih športnih revijah. Bil je tudi odličen model za eksperimentiranje oblikovalcev blagovne znamke, ki je bil navdih za nove silhuete, kot je Jaguar, ki je pozneje postal adidas Athen. V tem obdobju je bil model Gazelle večkrat spremenjen, pri čemer so nekatere spremembe, kot so na novo oblikovan petni zavihek, posodobljen profil podplata in prilegajoč se jezik, postale trajne, druge, kot je predlagana zadrga, pa so bile na koncu zavrnjene. Ena najpomembnejših sprememb je bila uvedena leta 1971, ko je bil na podplat obeh barvnih različic uveden oprijemni vzorec v obliki satovja. Ta sprememba zasnove je vključevala vrste šestkotnih mikrocelic, ki so močno izboljšale oprijem, s čimer je Gazelle postal še učinkovitejši kot športni čevelj in dobil prednost pred sodobnimi modeli športne obutve. Šestkotni podplat je bil tako dober, da se še vedno uporablja na številnih sodobnih Gazelah.

© adidas

Močna podpora

Čeprav so fizične posodobitve pripomogle k večji priljubljenosti modela Gazelle, je Horst Dassler s svojim pionirskim delom s športniki ta model približal svetovni javnosti. Sin ustanovitelja adidasa Adija Dasslerja se je podjetju pridružil leta 1960 in si je želel izkoristiti moč slavnih osebnosti za trženje obutve. Leta 1972 je ameriškemu plavalcu Marku Spitzu podaril par Gazel in ga prosil, naj jih nosi na olimpijskih igrah v Münchnu. Čeprav se zdi nekonvencionalno, da bi plavalec tržil čevelj, narejen za kopenske športe, se je načrt obrestoval, saj ga Spitz ni obul le med podelitvijo medalj za eno od sedmih zlatih medalj, ki jih je osvojil tistega leta, ampak je svoje Gazelle tudi slekel in jih držal visoko, da bi jih zares pokazal množici. Zaradi te drzne poteze, ki je Adi menda ni odobraval, se je Spitz znašel v težavah z Mednarodnim olimpijskim komitejem in sprožil pogovore o umeščanju izdelkov v šport. Medtem je Horst, navdušen nad Spitzom in njegovimi rekordnimi olimpijskimi igrami, ustanovil lastno podjetje za kopalke Arena in razširil svoje revolucionarno delo s športniki na ekskluzivne pogodbe za oblačila s športnimi zvezami in celo olimpijskim komitejem ter sčasoma postal eden najpomembnejših poslovnežev v komercialnem športu po vsem svetu.

© adidas

Zgodnji športni copati za življenjski slog

Kot veliko adidasovih modelov je bil tudi Gazelle prvotno ustvarjen kot čevelj za trening, vendar je sčasoma postal tudi športni copat za življenjski slog. Ta prehod je Gazelle uspel precej zgodaj, saj se je leta 1976 pojavila v izdaji japonske moške modne revije Popeye, nosili pa so jo ugledni zvezdniki, kot je Mick Jagger, tudi zaradi barvitega semišastega zgornjega dela, ki jo je razlikoval od druge športne obutve tistega časa. Kljub temu se je adidas še naprej osredotočal na njegove športne sposobnosti, hkrati pa je poskrbel, da je dobil privlačno estetiko življenjskega sloga za običajne uporabnike. Konec sedemdesetih let prejšnjega stoletja je bil model Gazelle ponovno posodobljen, tokrat z znamenitim logotipom Trefoil, ki je oblikoval obliko oprijema podplata. Poleg tega je bila izboljšana celotna konstrukcija čevlja, sprednji del stopala pa je bil preoblikovan, da bi ga optimizirali za rokomet.

© adidas

Gazelle in nogometna kultura

Zaradi tega nenehnega spreminjanja je model ostal aktualen tudi v osemdesetih letih, čeprav so se pojavile sodobnejše silhuete. V tem desetletju je Gazelle nadaljeval svojo pot od čevlja za trening do modnega kosa in prodrl v različne subkulture po vsem svetu. Posebej uspešen je bil v Združenem kraljestvu, kjer so ga nosili strastni nogometni navijači, znani kot Casuals. Člani tega gibanja so prinesli nazaj oblačila, ki so jih kupili med podpiranjem svojih ekip v tujini na evropskih tekmovanjih, ter tako razširili adidasove in druge tuje blagovne znamke v predele severne Anglije in drugod. Čeprav je bilo več adidasovih modelov priljubljena izbira, je bila za mnoge Casuals najboljša izbira Gazelle, saj je bila kljub temu, da je bila še vedno cenovno dostopnejša od številnih drugih blagovnih znamk takratnih superg, nekoliko dražja od silhuet, kot sta bili Monaco in Madeira, kar ji je dajalo premijski občutek.

© adidas

Najljubša hip hop

Ko je Gazelle zavzela nogometne terase v Združenem kraljestvu, jo je posvojila tudi druga, precej drugačna subkultura: hip hop. Ta razvijajoča se glasbena zvrst se je v sedemdesetih in zgodnjih osemdesetih letih prejšnjega stoletja razširila po Združenih državah, v Združenem kraljestvu pa se je začela uveljavljati s skupinami, kot je Run-DMC, katere člani so bili znani po nošenju adidas Superstar. Ker ta model in drugi modeli, povezani z ameriško hip hop sceno, čez Atlantik niso bili tako dostopni, so se britanski oboževalci pogosto odločili za dostopnejši model Gazelle. Znamka je bila deležna še večje pozornosti leta 1986, ko je skupina Run-DMC izdala pesem My Adidas, v kateri so rapali o svojih najljubših supergah. To je sovpadalo s ponovno oživitvijo modela Gazelle, ki je vključevala vrsto novih barvnih odtenkov, namenjenih običajnim potrošnikom, ki so iskali modne superge za vsakodnevno nošenje. Do takrat je bila ta silhueta pravi globalni fenomen in adidas je začel izdajati nove različice, kot je Gazelle Super, hkrati pa je spremenil blagovno znamko čevlja (na Japonskem je postal adidas 300), da bi ga prilagodil tujim trgom.

© adidas

Vstop v Združene države Amerike

V začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja se je pojavil trend klasičnih športnih copat, zaradi česar so se mnogi ponovno vrnili k adidas Gazelle. Peter Moore in Rob Strasser, ki sta leta 1987 prestopila iz podjetja Nike, sta spodbudila adidas, da to izkoristi in ponovno izda svoje dediščinske silhuete, leta 1991 pa je izšla nova različica Gazelle. Kmalu zatem sta ga začela nositi vplivna deskarja Eric Koston in Natas Kaupas na tekmovanjih v Evropi, nato pa sta se vrnila v Združene države in ga tam popularizirala kot skate čevelj. Medtem je zvezdnik skupine Beastie Boys Mike D, ki je bil znan po nošenju adidasovih čevljev, investiral v losangeleško zagonsko podjetje X-Large - blagovno znamko uličnih oblačil in trgovino z oblačili, ki je poleg lastnih oblačil prodajala tudi superge stare šole. Zaradi teh različnih dejavnikov je Gazelle v ZDA še naprej iskala nove oboževalce in bila priljubljena po vsej državi.

© adidas

Britpop zvezde in supermodeli

V Evropi je bila Gazelle pogosta na glasbeni sceni britpopa, ki je v Združenem kraljestvu hitro postal kulturni fenomen. Priljubljena manchestrska skupina Oasis, katere slog je nekoliko izhajal iz kulture nogometnih teras v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, je bila vodilna v tem gibanju in se je na koncertih pogosto pojavljala v Gazelle. Sredi 90. let so jo nosile tudi druge britpop skupine, kot sta Blur in Suede, njihovi oboževalci pa so želeli posnemati ta videz. Na drugih mestih se je pojavila na nogah Jamiroquaijevega Jaya Kaya v videospotu britanske funk skupine za Virtual Insanity, ki je bil leta 1996 večkrat predvajan na MTV. Vendar je bila Gazelle verjetno zaradi supermodelov tega obdobja tako cenjena obutev v obdobju "Cool Britannia". Slika Kate Moss iz leta 1993, na kateri ležerno pozira v bordo Gazelle, je bila še posebej kultna; tako zelo, da se je adidas leta 2016 odločil, da jo ponovno uporabi kot del oglaševalske kampanje za novo različico modela Gazelle. Nepozabna je tudi fotografija danske manekenke Helene Christensen, ki je leta 1994 za žensko modno revijo Elle pozirala le v črnih supergah, zaradi česar je zdaj že desetletja stara silhueta z novim tisočletjem postala resnično zaželen modni kos.

© adidas

Omejeno sodelovanje

Leta 2001 je adidas predstavil svojo zelo priljubljeno linijo Originals in model Gazelle se je vrnil še za eno desetletje. Ta iteracija, znana kot Gazelle Vintage, je temeljila na modelu iz leta 1960 in je bila platno za eno prvih sodelovanj, ko je japonska blagovna znamka uličnih oblačil Neighborhood oblikovala dve barvni različici z omejeno izdajo. Tekmovalne copate, ki so bile predstavljene ob finalu svetovnega prvenstva v nogometu leta 2006 v Berlinu, so krasile podrobnosti, ki so spominjale na ta dogodek: črna različica "Home" je bila na voljo le v rojstnem mestu znamke v Tokiu, bela različica "Away" pa se je prodajala na adidasovih lokacijah na Japonskem in v Berlinu.

Čevelj, primeren za Jamesa Bonda

Kljub temu elegantnemu sodelovanju so bila leta 2000 in zgodnja leta 2010 razmeroma mirno obdobje za model Gazelle, zlasti v Združenih državah Amerike. Kljub temu je adidas še naprej zagovarjal čevelj in izdajal nove različice, kot je obsežnejši Gazelle 2 in celo model, optimiziran za skejterje. Kulturni pomen čevlja je bil ponovno potrjen leta 2012, ko je James Bond, ki ga je igral igralec Daniel Craig, med prizori treninga v tretjem filmu o Bondu, Skyfall, nosil elegantno temno modro barvo modela Gazelle 2. Svojevrstna skejterska referenca je bila izražena tudi v sodelovanju z londonsko blagovno znamko Palace Skateboards leta 2015, ko je ta sodelovala z adidasom pri oblikovanju dveh skejterjem prijaznih izdaj: Palace Pro, ki je uporabljala adidas Primeknit, da je bila še bolj udobna in lahka brez kompromisov pri vzdržljivosti, in Palace Pro Trainer, ki se je odločila za bolj tradicionalno semišasto zasnovo.

Oživitev klasike

Le eno leto pozneje se je adidas Gazelle vrnil v največjem obsegu doslej. Takrat so ljudje še vedno kupovali čevelj, vendar je prav odločitev znamke, da vrne priljubljeni model iz leta 1991, poskrbela, da je ta dosegel tako močan ponovni vzpon. Ta posebna različica je imela pomemben kulturni vpliv v devetdesetih letih, njen vpliv na sodobne oblikovalce obutve adidas, kot je Jean Khalifé, ki je odraščal v severovzhodni Franciji, kjer je bil Gazelle priljubljen copat, pa je pomenil, da so ga ob njegovi vrnitvi obravnavali s spoštovanjem in pieteto. V času ponovne izdaje ni obstajala nobena od originalnih oblikovnih shem, zato so morali Khalifé in njegova ekipa rekonstruirati Gazelle kos za kosom in ustvariti zvesto repliko, ki so jo z veseljem razkrili javnosti. Da bi zagotovili, da je bil primerljiv z izvirnikom, so se še posebej potrudili pri reprodukciji ključnih elementov, kot so enota podplata, značilna tekstura traku za lisice in oblikovan jezik.

© adidas

Zbiranje sodelovanj

Ponovna uvedba leta 2016 je bila zelo uspešna, saj je imela izvedba '91 popolno ravnovesje nostalgije, vintage pridiha in vsestranskega sloga. Zaradi tega je bila priljubljena med starejšimi generacijami, ki so se čevlja spominjale iz otroštva, in mlajšimi, ki so želeli priložnostni copat z brezčasno estetiko. V letih, ki so sledila, je Gazelle postala priljubljena izbira kreativnih sodelavcev, med katerimi so bili italijanska znamka streetweara Slam Jam, losangeleški butik Sneaker Politics in blagovna znamka oblačil Brendona Babenziena NOAH, ki je izdelala dve barvni različici s privlačnimi zgornjimi deli z gepardjim in kamuflažnim potiskom. Poleg teh je bilo tudi več nekonvencionalnih sodelovanj, kot na primer sodelovanje z organizacijo Transport for London, ki je s kraljevsko vijoličnim dizajnom obeležila gradnjo proge Elizabeth Line londonske podzemne železnice, ter kolekcija adidasovega dolgoletnega naprednega sodelavca Yohjija Yamamota, ki je za inovativno partnerstvo Y-3 izdelal več prefinjenih barvnih različic.

© adidas

Guccijeva Gazelle in Satellite Stomper

S tako raznolikim seznamom sodelujočih partnerjev je Gazelle postala privlačna za širok krog ljudi z vsega sveta. Nato je leta 2022 postala še večji svetovni fenomen z najbolj razkošnim sodelovanjem do zdaj. Britanski GQ je partnerstvo napovedal v začetku leta 2022, ko se je nogometni superzvezdnik Mo Salah na naslovnici februarske izdaje modne revije pojavil v temno zelenem paru Gazel in velikem plašču Gucci. Povezava teh dveh blagovnih znamk je bila precej previdna, saj bosta pozneje istega leta skupaj ustvarili nekaj najbolj iskanih modelov Gazelle doslej. Prvi od teh so izšli poleti 2022 in so bili izdelani iz prefinjenih materialov z edinstveno blagovno znamko Gucci, ki jim je dala estetiko visokega razreda in ekskluzivnosti. V naslednjih dveh letih je sodelovanje z Guccijem prineslo več deset barvnih različic v različnih ekscentričnih slogih in drznih tonih, vse pa so bile izdelane v Italiji, da bi zagotovili najvišjo možno kakovost. Kolekcija Gazelle x Gucci, ki so jo nosili hollywoodski zvezdniki, kot sta Olivia Wilde in Brad Pitt, je staro silhueto ponesla na novo raven priljubljenosti in celo doživela svoj viralni trenutek na družbenih omrežjih, ki ga je poskrbel znani adidasov navdušenec Harry Styles. Med pevčevimi nastopi na turneji Love On Tour leta 2023 so ga posneli, kako na odru v Avstraliji pije iz zelenega semiša Guccijevih Gazel, in ko se je posnetek pojavil na družbenih omrežjih, so ga njegovi oboževalci takoj delili po vsem svetu, kar je povzročilo skokovit porast prodaje vseh Gazel. Stylesova navezanost na to silhueto je tako ikonična, da je na avstralski spletni strani znamke Gucci naveden vzdevek njegovih oboževalcev za Gazelle - Satellite Stompers -, ki izhaja iz plesa, ki ga izvaja med izvajanjem pesmi Satellite. Če na adidasovi spletni strani poiščete Satellite Stompers, se še zdaj prikaže stran Gazelle, saj blagovna znamka spoštuje povezavo superzvezdniškega glasbenika s supergami.

© adidas

Vplivna silhueta

Prepričljiva kombinacija Harryja Stylesa, Guccija in adidasove Gazelle je predstavljala vrhunec celotnega seznama izjemnih trenutkov iz njene dolge zgodovine. Od takrat je znamka obutve še naprej povečevala raznolikost barvnih različic Gazelle, obenem pa sodelovala z novimi partnerji, vključno z navdušencem nad supergami in strokovnjakom za ulično oblačenje Seanom Wotherspoonom, britanskim skejterjem in umetnikom Blondeyem McCoyem, hongkonško znamko življenjskega sloga CLOT Edisona Chena in portoriškim raperjem Bad Bunnyjem, ki je izdelal dva elegantna dizajna s podrobnostmi po meri in edinstvenimi učinki blagovne znamke. Silhueta je postala tudi pogosta izbira modnih vplivnežev, kot je Gigi Hadid, ki je med nakupovanjem leta 2024 vzbudila pozornost, ko jo je izbrala namesto zelo priljubljenega modela adidas Samba, ter igralk, kot sta Emma Watson in Jennifer Lawrence.

© adidas

Raznolikost modelov in stilov

Danes lahko adidas Gazelle najdemo v velikem številu barvnih odtenkov, ki ustrezajo skoraj vsakemu slogu, z različnimi modeli, vključno s čevlji za rolkanje ADV, Bold s podplatom s trojno platformo, Indoor, katerega dizajn je prinesel trend Gazelle v začetku leta 2020 in na katerem temelji sodelovanje z Guccijem, ter 85, ki posnema različico iz sredine 80. let. Medtem standardni model ostaja izvedba '91, katere zasnova pooseblja brezčasne lastnosti linije adidas Originals.

© adidas

Pol stoletja in še naprej

Po več kot pol stoletja je adidas Gazelle še vedno tako aktualen kot kdaj koli prej, kar je dokaz, da se je sposoben prilagajati številnim modnim trendom, ki so se v njegovi zgodovini pojavljali in izginjali. Še več, Gazelle je vplivala na te trende in določila sloge nogometnih subkultur, glasbene scene in vidnih modnih navdušencev na družbenih omrežjih. S tako širokim krogom oboževalcev je ta dediščinski dizajn dosegel vrhunec svoje moči in ne kaže, da bi se kmalu umiril.

Read more

SPORTSHOWROOM uporablja piškotke. O naši politiki piškotkov.

Nadaljuj

Izberi svojo državo

Evropi

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

srednji vzhod